23948sdkhjf

Kjent dansk tankpåbygger girer opp med lekre bygg av trekkvogner

VM Tarm har funnet en ny nisje og gjør den til et selvstendig forretningsområde.

Denne artikkelen er opprinnelig skrevet av vår konsernfetter transportmagasinet.dk, men er nok nesten like interessant for norske som danske bileiere.

PÅBYGG: VM Tarm er en av Danmarks største påbyggere med hele 250 ansatte og et fabrikkområde på 51.000 kvadratmeter.

Selskapet er først og fremst kjent for tankbygg; men de siste årene har det også blitt kjent for å bygge trekkere. Ikke minst for norske bileiere.

Faktisk har trekkerne blitt en så stor aktivitet at det nå satses spesifikt på. Fra 1. april har en ny selger også blitt hyret for å få flere trekkvognoppbygninger i hus.

- Vi kan gjøre alt i hydraulikk for lastebiler, tilhengere og trekkere. Ja, vi kan egentlig gjøre alt som transportører ønsker, sier Lars Lykkevold Johansen, selger ved VM Tarm.

- Da vi begynte med dette, var det som en tjeneste til våre kunder som også kjøpte tankbyggene. Det har siden blitt stadig mer populært. Ryktene spredte seg, og vi begynte å få kunder som bare skulle ha bygget opp trekkere.

Og det har gått så bra at Jesper Moustgaard Kristensen nå har startet som selger i avdelingen. Jesper vil også være selger på overføringer, reparasjonssaker og forsikringsskader.

- Jeg har blitt flyttet fra å være prosjektleder ved VM Tarm til salgsavdelingen. Og så snart det blir mulig etter korona, må jeg ut på veien for å besøke forhandlere og transportører.

Jesper kom til VM Tarm i fjor, etter et års fravær, og denne gang som prosjektleder for store reparasjonssaker og forsikringsskader.

- Gjør dere alt arbeid på trekkerne?

- Ja. Vi er jo kjent for å skape kundespesifikke løsninger. Vi har også ansatt ingeniører som beregner og lager tegninger over kundens ønsker. Og vi har satt opp en hall 12 spesifikt for trekkvognoppbygginger.

Lars forteller at de gjør alt i hydraulikk til forskjellige traller og behov, fra walking floor til tipp.

- En av våre spesialiteter er å bygge en hydraulisk enhet på siden av trekkeren ofr å spare vekt/gi mer nyttelast. Vi lager også mye dørkplater, både med full bredde på trekkeren og bak svingskiven. Og sidedeksler i glanset rustfritt eller lakkert, lokker han.

– Og vi monterer skap. Og belysning: Markørlamper, blitzer, hovedlys, bøyler på taket etc.

- Hvordan påvirker koronakrisen dere?

- Markedet er anspent. Ingen vet hva som kommer til å skje. Men vi får fortsatt inn ordre.

- Får dere også inn materialene dere trenger?

- Ja, ja. Vi kjøper europeisk stål. Vi har ikke opplevd noen problemer ennå. Chassisleverandørene har stoppet produksjonen, men vi får fortsatt chassiset levert (og nå er de fleste lastebilfabrikkene så smått igang igjen – red. anm.).

Korona-krisen betyr selvsagt at også alle i VM Tarm som kan jobbe hjemme gjør det. Og i verkstedet unngår de å komme for nær hverandre.

- Vi jobber i små team som er spredt over 2000 kvadratmeter. Hvis man trenger noe bestiller man det, og så blir det levert utenfor porten. Vi har ikke kantine lenger, men spiser matpakkene våre. Og vi har «håndalkohol» overalt. Så ja, vi tar alle forholdsregler vi må. Hverdagen er annerledes; men ellers går produksjonen som den har gjort hele tiden.

- Hjelp til Norge?

Jepp. VM Tarm har mange norske kunder som vanligvis drar ned dit for å hente påbyggene og kjører dem hjem selv. Nå tilbyr VM Tarm å transportere bilene til ferjen i Hirtshals slik at de kan seiles over. Noen som vil gjette hvor denne bilen skal?

- Det er en tjeneste som kundene er veldig fornøyde med, sier Lars. - Foruten Norge har vi også mange kunder i Sverige og Finland, akkurat som vi selger påbygg til Island, Grønland og Færøyene. Dette er hjemmemarkedet vårt. Eksporten er helt klart et område der vi ønsker å utvide så snart krisen er over.

På denne hvite Scania (under) er en hydraulisk enhet montert på siden og en kompressor. Det er også et arbeidsskap bak det opprinnelige sidedekselet med elektrisk opplåsing. Sjåføren kan trykke på en knapp, så åpnes siden. VM Tarm har også laget full dørk.


På denne sølvgrå Volvoen (under annonsen) er det også lagt ned mye arbeid. Bakenden er kortet med 28 cm. Alt er lakkert. Selv AdBlue-beholderen, som vanligvis er i svart plast. Alle braketter er lakkert sølvgrå, selv spaden!


Smørbrødliste

Hydraulisk konstruksjon for lastebiler, tilhengere og trekkere

Opplegg for lyskontakter og luft- og hydrauliske koblinge

Plate i rustfritt stål bak førerhus mellom skjermer og svingskive

Sideskjørt i rustfritt stål

Verktøyskap i finér kledd med rustfritt stål

Aluminiumsdørk på chassis, lakkering (og mye mer)

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.063