23948sdkhjf

US Custom til nye høyder: THOR 24

Denne riggen ble nylig solgt på auksjon for 122 millioner kroner

Mike Harrah, heter mannen bak byggverket. En karismatisk fyr som har bygget seg opp blant annet via eiendomsbransjen. Han er også stuntpilot. I filmer som The Hulk, Terminator 3, Blackhawk Down og The Siege, kan man se ham fly sitt Cobra angrepshelikopter.

Nå har han altså bygget bil. Det vil si, han har hatt pengene og ideene, mens to mann de siste sju årene har hatt fulltidsjobb med å bygge tidenes mest episke "big-rigs".

Mike ønsket i utgangspunktet å bygge en dieseldrevet motorsykkel, bare for moro skyld.

Han dro derfor på jakt etter en stor totakts dieselmotor, en 8V-92 Detroit eller noe lignende. Så en dag snublet han over to 24V-71 Detroit Diesel marine motorer, som tidligere hadde stått i en stor båt. Mike visste ikke en gang at Detroit laget en så stor motor, som egentlig består av et par 12V-71 motorer koblet sammen.

Men han visste at han måtte ha dem. Noe stort var på gang.

Han tok de gigantiske motorene med seg tilbake til en av hangarene han eier i Lake Havasu City, Arizona, hvor de fleste av hans "prosjekter" settes ut i livet.

Det tok ham omtrent et år å utarbeide en plan.

Ved hjelp av en forsterket ramme ble motoren satt på plass og koblet sammen med en 6-trinns Allison automatkasse. Førerhuset ble forlenget og satt sammen av to modifiserte Peterbilt 359 førerhus.

Dieseltankene er delt innvendig for å romme de tre forskjellige typene med drivstoff, som brukes til å drive «Thor 24». Bensin, diesel og flybensin.

Hele prosjektet med «Thor 24» tok over syv år å fullføre, til en estimert kostnad på over 70 millioner kroner. Riggen er 13, 5 meter lang og forbrenner cirka 38 liter diesel på mila.

Da motoren var ferdig, hevdet Mike at den utvikler 3.424 hestekrefter ved 2.500 omdreininger.

I TransportMagasinets utgave nummer 5.2020 presenterer vi en fantastisk historie om vidunderet, skrevet av Daniel J. Linss, redaktør i legedariske 10-4 Magazine.

Mikes neste lastebilprosjekt, kalt Medusa, får den andre 24V-71-motoren fra Detroit. Denne lastebilen bygges på chassiset til en 1951 Iron Nose Peterbilt, og denne gangen monterer Mike den massive motoren bak førerhuset.

Medusa blir lavere, lettere, raskere og ikke minst enklere å se ut av frontruten på.

Mike sier han vil beholde så mye av det originale førerhuset og fronten som mulig. Han er allerede to år inne i dette prosjektet, men har fortsatt noen år igjen på å fullføre. Mike har langt listen høyt. Men som han sier: Go big or og home!

Husk abonnement på TransportMagasinet. Klikk her!

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.142