23948sdkhjf

Espeland Transport AS er i ferd med å snu trenden fra tre sist år

Hjørnesteinsbedriften i Alvdal minnes neppe de økonomiske resultatene fra 2019 med glede, men er nå i ferd med å finne tilbake til gamle takter.

TRANSPORT & REGNSKAP 2019:

Inge Espeland er lastebileieren som startet med en lastebil for Sties Termotransport for godt over 30 år siden.

Derfra gikk det stort sett en vei for det som etter hvert ble Espeland Transport AS i Alvdal fra 1995 og frem til 2016. Oppover.

Her er en trivelig artikkel på Tungt fra 2009

Og her er artikkelen på Tungt fra mai 2016 - da det ble klart at Espeland solgte til Posten Norge.

"Alle ansatte fortsetter i Bring etter oppkjøpet og Inge Espeland skal også fortsette som leder av selskapet", het det i en pressemelding Bring sendte ut den gang.

Helt slik ble det likevel ikke, for Tron Magne Hjelten var ifølge Brønnøysundregistrene daglig leder fra desember 2015 til desember 2017 (da grunderen Inge Espeland igjen overtok som daglig leder).

Men Inge Espeland har hele tiden sittet i styret i Espeland Transport, også i dag, mens det fra i fjor vår er transportveteranen Kjell Owrehagen som har holdt i rattet som daglig leder.

Observante lesere vil ellers bemerke at Espeland Transport AS skiller seg fra de andre transportselskapene Posten Norge har kjøpt. De øvrige kjøpene er stort sett innfaset i en eller annen Bring-variant ganske raskt - mens Espeland har beholdt navnet og stilen.

Samtidig har bedriften også holdt på den prisverdige rutinen med å levere ferdig regnskap tidlig. Som betyr at de fortsatt er den eneste transportvirksomheten i Bring-sfæren som har offentlige 2019-tall. Og hvordan står det så til?

Frem til og med 2016 hadde Espeland Transport levert solide plussregnskap (dog med ørlite minus i årene 2011, 2003 og 2008).

Resultatutviklingen de tre første årene under den nye eieren Posten Norge (100 prosent) har imidlertid gått dramatisk feil vei.

Selskapet har omsatt for mellom 120 og 160 millioner kroner de siste 5 årene. Fra 2017 til og med 2019 har resultat før skatt vært på hhv. minus 3,7 og 9,0 og 10,9 millioner kroner.

- Daglig leder Kjell Owrehagen, hva ligger bak nesten 11 millioner i minus i 2019?

- Her må vi må se de siste tre årene i sammenheng. I 2019-resultatet ligger nedSskrivninger på drøyt 3,2 millioner kroner som gjelder for hele denne perioden. Isolert for 2019 er tallene altså noe bedre.

- Det viktige er likevel at vi fra i fjor høst satt i gang en prosess med evaluering av materiell og transportavtaler som nå er i ferd med å gi solid effekt. Om det ikke blir pluss i 2020, nærmer vi oss kraftig. Allerede månedene mai og juni har vi kjørt på pluss-siden.

- Hva har dere gjort for å få til dette?

- Først og fremst har vi ryddet og systematisert og øket sporbarhet, slik at vi har langt bedre kontroll nå. Og når vi vet hva de reelle kostnadene er, har vi også kunnet være tøffere på pris.

- Mange i bransjen synes å være redd for å øke prisene. Hvilken effekt får det for kunder og og omsetning for dere?

- Det har ingen hensikt å kjøre med tap, og det skjønner også kundene. For vår del betyr det at vi holder samme omsetning, men kjører totalt sett litt lavere volum.

- Du forteller om pluss i mai og juni. Hvordan har dere opplevd korona?

- Det har slått negativt ut totalt sett, uten at vi så langt har justert budsjett for året. Vi kjører mye relatert til bygg og anlegg, og selv om vi har fått økning takket være byggevarer til forbrukersektoren, har det ikke helt veid opp for nedgang til proffmarkedet.

- Tre år med røde tall, har det påvirket i bedriften?

- Det er ikke til å komme fra. Derfor har det vært en vitamininnsprøytning for stemning og motivasjon nå å se at vi har god kontroll og ser at det gir resultater også i tallene.

- Det tradisjonsrike navnet Espeland Transport bidrar formodentlig også til motivasjon. Eller ligger det en Bring-variant i emning?

- Neida. Vi har i dag ingen signaler om at våre eiere vurderer å endre navn på bedriften.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062