23948sdkhjf

Kan føre til at ADAS ikke fungerer

- Et vogntog med en uoriginal frontrute kan skape farlige situasjoner i trafikken, sier Alexander Alvestad fra Saint-Gobain Autover Norway.

At frontruten på lastebilen må byttes, er ikke uvanlig.

- Men da er det særlig viktig at man velger riktig rute med tilhørende braketter og utstyr for ADAS i OEM kvalitet, sier Alvestad.

Han er selger i Saint-Gobain Autover Norge, et datterselskap av Saint-Gobain som både produserer og distribuerer glass til blant annet lastebiler.

Han legger til at man ikke må velge en enklere rute som ikke er fulgt ut tilrettelagt for den nye teknologien som nå er mer og mer vanlig i nye lastebiler.

- At det settes inn en ikke tilpasset frontrute kan blant annet føre til at ADAS ikke lenger fungerer slik det skal. Jeg har sett dette på flere lastebiler, og jeg ønsker at dette blir tatt seriøst, sier Alvestad.

Under skifte av en sprukket frontrute på en lastebil, ble det oppdaget at ADAS var festet ved at braketten var varmet opp med varmepistol og deretter limt fast i ruten.

- Denne bilen hadde hatt et tidligere ruteskift, og ADAS fungerte ikke som det skulle, sier Alvestad.

Han forteller at originalruter og en korrekt ny frontrute for ettermarkedet har ADAS-braketten ferdig montert på glasset.

- Vi har sett flere tilfeller på at ADAS etter ruteskift er festet med tosidig tape, lim og andre kreative påfunn, og dermed sitter ikke braketten slik den skal. Vi ser at en hel rekke av lastebiler i Norge med erstatningsruter har glass som ikke er tilpasset bilens ADAS, sier Alvestad.

Faren er at systemer som nødbrems og fil-assistent settes ut av funksjon.

Tungt.no har snakket med flere av utekontrollørene til Statens Vegvesen, men de har ikke avdekket dette på sine kontroller.

- Vi har ikke sett etter dette på våre kontroller på Jessheim trafikkstasjon, men det høres ut som det er noe vi må hente inn mer opplysninger om, sier Ove Mareno Skogheim.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.129