23948sdkhjf

Det var ikke plass til mer...

Det er antagelig eneste gode forklaring på at Sprinteren ikke var tyngre. Fem tonn på grønne skilter stoppet i natt.

UTEKONTROLL: Tunge varebiler, veeeeldig tunge varebiler iforhold til de maksimale 3,5 tonn, er en gjenganger i kontrollrapportene fra vegvesenet.

På Ånestad (ved Løten) ble dette eksempelet stoppet i natt, og den ble veid til 5 tonn. Da har altså denne bilen med seg minst dobbelt så tung last som den lovlig kan kjøre.

"Problemet" med varebiler på grønne skilter er som kjent at de har veldig stort volum i forhold til tillatt vekt. For en utrent sjåfør er det altså lett å lempe inni langt mer enn tillatt.

For de største bilene - med 15-18 kubikk lasterom og bakløfter - er det jo vanskelig å forstå at man bare kan laste så vidt mer enn lommerusk. Altså, som man strengt tatt kunne frakte i en myyyye mindre bil....

Mens vi venter på at vektindikator skal bli standard i varebiler, er det utrente blikket i hvert fall noe man kan skylde på overfor seg selv - om ikke for kontrollørene - om vekten bikker litt over det lovlige.

Men i det avbildede tilfellet er ikke sjåføren trent i det hele tatt. Alternativt så godt trent at hun eller han ganske enkelt gamblet på å ikke bli stoppet.

Det gikk skitt, rettere sagt, det endte i politianmeldelse.

Artikkelen er en del av vårt tema om Utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Bedriftenes egne nyheter
Se alle medlemsnyheter
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063