23948sdkhjf

Godstransporten og det eksepsjonelle konkursåret 2020

Det var året da Vlantana Norge AS gikk over ende - men færre norske transportbedrifter gikk konkurs enn på svært mange år.

TRANSPORTØKONOMI:

Inngangen til 2020, det vil si før korona, var preget av signaler om et år det ville gå litt utforbakke også i transporten.

Og da korona kom i mars, var det mange pessimister blant oss som så for seg rene katastrofen for godstransport på vei.

Så skjedde altså det motsatte - i hvert fall om man måler resultatet i antall konkurser. Antall konkursåpninger i bransjekode "Godstransport på vei" endte i 2020 på 127 stykker. Det er 24 prosent lavere enn året før (166 stykker).

DE 127 BEDRIFTENE: Den komplette listen over godtransportbedrifter med konkursåpninger i 2020 kan du lese i denne saken fra 21. desember.

Heldigvis kan vi også melde at det var svært få store konkurser i godstransporten - altså selskaper med stor omsetning og mange ansatte.

Og det var Vlantana Norge AS

Og den antagelig største konkursen var også den mest spektakulære på så mange områder. Saken om Vlantana Norge AS har stregt tatt gått i årevis, men det var først høsten 2019 at medietrøkket tok av for alvor. Og dette var litt av det vi skrev i 2020:

5. januar: Vlantana Norge AS må parkere, usikkert når

27. januar: Vlantana Norge AS fortsetter i Norge

18. februar: Løyvene tilbakekalles

18. februar: Vlantana Norge AS oppløses

21. februar: Kommentar, hvorfor så "raskt"?

30. april: Konkursåpning

6. mai: Vlantana Norge-etterforskningen ruller videre

25 tvangsavviklinger og tvangsoppløsninger

Innen for konkursområdet finnes det imidlertid et par begrepskategorier vi ikke har tatt med i tallene våre så langt. Det er hhv. tvangsoppløsning og tvangsavvikling. 

I 2020 hadde vi innen godstransporten også 21 tvangsoppløsninger og og 4 tvangsavviklinger. Se fullstendig liste under faktaboksen.

Tvangsoppløsning og tvangsavvikling

Tingretten skal etter aksjeloven § 16-15 tvangsoppløse selskaper som har mangler i henhold til aksjeloven. Det kan være selskaper som ikke har et styre som fyller lovens krav, mangler revisor, ikke har innsendt årsregnskap eller ikke oppfyller kravene til aksjekapital (se aksjeloven på lovdata.no).

Dersom særlige grunner taler for det, kan retten etter aksjeloven § 16-14 tvangsavvikle selskaper. Dette kan skje hvis selskapet ikke er meldt endelig oppløst senest ett år etter at selskapet selv har sendt inn beslutning om oppløsning.

Disse 25 bedriftene med bransjekode godstransport på vei er tvangsoppløst/tvangavviklet i 2020. Kilde: Konkursregisteret.

  • ARTIG TRANSPORT AS
  • EAGLE SERVICE AS
  • ONTIME TRANSPORT AS
  • OSLO TRANSPORT BYRÅ AS
  • RASK LEVERING AS
  • ZAPPY AS
  • RVS TRANSPORT AS
  • SK SPESIALTRANSPORT AS
  • KDD INVEST AS
  • MUNCH & SØNN AS
  • PSK TRANSPORT AS
  • UPDATE TRANSPORT AS
  • VOD VIP OSLO DRIVE AS
  • ØSTLANDET BUD OG LOGISTIKK AS
  • KJERNLI PK TRANSPORT AS
  • FINITO FRAKT OG FLYTT AS
  • MASKIN OG GODSTRANSPORT AS
  • SKROTDROSJEN AS
  • LADE ARENA TRANSPORT AS
  • DERVOLA R LANDBRUKSTJENESTER AS
  • HENRIKSEN TRANSPORT AS
  • SVEBAKKEN JØRN AS
  • MYRVOLD CARAVAN HENGER BIL OG BÅT
  • BERG TRANSPORTSERVICE AS
  • RIBE TRANSPORT AS

Opphav og kilder: Tungt.no og Konkursregisteret

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062