23948sdkhjf

Retro - oktober 1992: Få fart på tigrene, haiene og eslene

OKTOBER 1992:

Superkonsulent Bjørn-Erik Willoch frontet Business Process Redesign (BPR) for alt det var verd.

Bruk av moderne IT-teknologi gir minimal rasjonaliseringseffekt dersom man «asfalterer krøtterstiene». I stedet må man starte med fullstendig blanke ark og bruke IT som en brekkstang for en total redesign, var budskapet. Den gang som nå.

Det kan skape utfordringer i en organisasjon. Yngre, ambisiøse medarbeidere, som Willoch kalte «tigrene», vil se på BPR som en mulighet til å gjøre karriere. «Eslene» – de ofte eldre og trofaste medarbeidere – er ikke direkte motstandere av BPR, men anser slike prosjekter som slitsomme. «Haiene» – bedriftens skjulte maktelite – gjør alt for å blokkere BPR-arbeidet. De bygger sin posisjon på kontroll og har en innebygget frykt for delegering av makt.

Utfordringen er derfor å kanalisere tigrenes energi til prosjektets og bedriftens beste, og sørge for at når haiene biter så er det eslene som skremmes opp og bestemmer seg for å løpe…

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 8-1992:

  

Optimal tømmerbil

Med bakgrunn i den dårlige inntjeningen til norske tømmertransportører hadde en prosjektgruppe gjennom et helt år vurdert transportutstyret med tanke på økt kapasitet og reduserte kostnader. Som et resultat av prosjektet hadde Norsk Scania i samarbeid med O. L. Engen & Co bygget opp et tømmervogntog der nyttelasten var blitt økt med 1.700 kilo samtidig som at investeringskostnaden var redusert med 100.000 kroner sammenlignet med de fleste tømmervogntogene som ble brukt den gang.

NSB Gods med tidsgaranti

– Punktlighet er blitt langt viktigere for våre kunder enn før. Varer som kommer for sent er ikke lenger bare et irritasjonsmoment. Det kan føre til alvorlige produksjonsproblemer, eller rive ned tillitsforholdet våre kunder har til sine, uttalte godsdirektør Oddvar Flæte i NSB Gods i forbindelse med at selskapet innførte en tidsgaranti. Dersom reserverte og bekreftede sendinger kom mer enn 60 minutter for sent forpliktet selskapet å betale 2.000 kroner for per godsvogn eller container.

Døgnåpent hos Linjegods

Linjegods hadde gått over til døgndrift ved godsterminalen på Alnabru i Oslo. Terminalen var den første i landet som tok imot gods for ordinær behandling hele døgnet. Regionsjef John Sølvsberg sa at ordningen blant annet ville medføre at fremføringstiden ville kunne reduseres med opptil ett døgn de fleste steder i landet.

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094