23948sdkhjf

November 1992: Linjegods måtte øke både kvaliteten og produktiviteten

NOVEMBER 1992:

For å ha mulighet til både å ta markedsandeler, tilfredsstille kundene og øke fortjenesten, innrømmet Linjegods at de var nødt til å foreta store strukturelle endringer i måten å jobbe på.

 

– Så vel produktivitet som kvalitet må økes, fastslo markedssjef Truls Langerød i et intervju vi hadde med ham.

Selskapet hadde allerede bygget ut det de karakteriserte som bransjens med avanserte system for elektronisk dataoverføring av fraktbrev og fakturaer, og hadde innført strekkodemerking av godset. Dette var imidlertid ikke nok og Linjegods startet derfor et prøveprosjekt av et system for automatisk karaktergjenkjenning (OCR) og bildebehandling av fraktbrev. Av fire millioner fraktbrev i året, var målet at én million skulle håndteres elektronisk via EDI og de resterende tre millionene gjennom bruk av blant annet strekkoder og bildebehandling. Linjegods utstyrte kundene med en diskett med et PC-program for utskrift av fraktbrevetikett.

 Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 11-1992:

   

Misfornøyd med truckbatteriene

Selv om bedre ladere og enklere batteribyttesystemer hadde gjort hverdagen enklere for brukere av eltrucker, hevdet avdelingsleder Tor Lersbryggen i Nissan Norge (til venstre på bildet) at batteriene var blitt dårligere med årene.

– Jo mer kompakt et batteri er, desto større er muligheten for kortslutning og feil, sa han, og viste til at de store «gammeldagse» batteriene med god plass ofte holdt mellom åtte og ti år.

– I dag tilbys det bare fem års garanti, opplyste Lersbryggen, som likevel var sikker på at svært mye ville skje på teknologisiden etter at California nylig hadde innført krav om en viss andel elektriske biler.

Tunge eltrucker hadde Lersbryggen imidlertid ikke noen stor tro på og for ham var det derfor ikke noe problem at de elektriske Nissantruckene stoppet på 3 tonns løftekapasitet.

– Salget av tyngre eltrucker overlater vi til svenskene uten å plages av dårlig samvittighet, sa den ubestridte nestoren og hedersmannen i norsk truckbransje.

ABB lanserte ratt på rattet

ABB Truck lanserte et nytt og patentert miniratt. Langt mindre enn konkurrentenes, og faktisk så lite at det var plassert der styrekulen normalt satt. Ufrivillige styrereflekser fra fører ble automatisk overført til truckens ordinære ratt og dermed mente produsenten at maksimal sikkerhet ble oppnådd.

Merkelig nok ble det ingen suksess.

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078