23948sdkhjf

Retro - desember 1992: Billigere med fly enn med skip

DESEMBER 1992:

Roger Stokkedal (23, fersk siviløkonom med solid fordypning i logistikk og bladets nyansatte journalist, kastet seg over oppdragene han fikk tildelt.

 

I det store julenummeret – som senior i annonseavdelingen alltid benevnte den tungsolgte desemberutgaven som – boltret unge Stokkedal seg med den norske eksempelbedriften MAster som hadde stor eksport til Japan. Nøkkelbegrepet var kapitalbinding og konklusjonen av den svært grundige teoretiske analysen var at flyfrakt kunne være et lønnsomt alternativ til båt ved transport av varer med høy volumverdi. Han avsluttet med å opplyse at hver enkelt bedrift enkelt kunne foreta en følsomhetsanalyse for sitt spesielle område ved hjelp av et helt vanlig regnearkprogram.

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 12-1992:

   

Misjonær i MA/logistikk

Rolf M. Bjørum var leder for et logistikkprosjekt i regi av Teknologibedriftenes Landsforening (TBL) og Teknologisk Institutt (TI) som ni norske vareproduserende bedrifter deltok i. De viktigste delmålene for prosjektet var å oppnå målbare forbedringer gjennom ulike tiltak innenfor MA/logistikk, etablere nødvendig forståelse og kompetanse om tilgjengelig teknologi, bedre ressursutnyttelsen uten investeringer og sikre at optimale styringsprinsipper ble benyttet.

Dette var det første prosjektet i regi av TI som så på MA/logistikk i et helhetsperspektiv, og Bjørum opplyste at det var betydelige forskjeller i både kompetanse og forståelse om dette blant de deltakende bedriftene.

– Min erfaring er at man kan komme langt med dette selv i miljøer hvor forutsetningene ikke er de beste. MA er ikke vanskeligere enn at alle forstår det, hevdet Bjørum, som mente at en slik prosess også var svært nyttig i forkant av implementering av kvalitetssystemet ISO 9000 som det var en sterkt økende interesse for.

Enslig Scania til Ålesund

I 1992 var det tilnærmet økonomisk unntakstilstand i store deler av næringslivet og salget av både personbiler og lastebiler satte bunnrekord dette året.

Under slike forhold var overleveringen av bare én nye Scania 93 til Posten i Ålesund vel verd å sende ut en pressemelding på. Lastebilen var utstyrt med «en miljøvennlig» motor på 250 hk og et skap fra Bussbygg som var produsert av helstøpte sandwichelementer.

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.156