Retro - februar 1993: Transportører må tenke økonomi i alle ledd
FEBRUAR 1993:
– Sjåførene murret noe til å begynne med, men i dag er de med på å være kostnadsbevisste. Takket være mindre dieselforbruk og mer forsiktig kjøring sparer vi i dag 500.000 kroner i året, uttalte Anders Ønvik, en av eierne i Veitransport AS i Larvik.
Han fremholdt at selskapet var kostnadsbevisst til fingerspissene, hvilket også var grunnlaget for en økonomisk drift.
Foruten store besparelser i forbruk, dekkslitasje og skader på de 15 Volvo lastebilene hadde selskapet en svært liten administrasjon og det kveldsåpne verkstedet til Bil-Service bidro til at man slapp å ta bilene ut av trafikk.
– Alt for mange personer i transportbransjen har ikke god nok økonomisk bakgrunn til å drive eget firma, hevdet Anders Ønvik, som i 2007 solgte seg ut av bransjen.
Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 1-1993:
ABB i Vestby produserte elektronikk til truckprodusentene
ABB Industri og Offshore AS, avdeling Truck Drive Systems i Vestby, hadde stor suksess på sitt nisjeområde; ladere og motorreguleringer til eltrucker. Selskapet hadde store leveranser av elektronikk til skandinaviske truckprodusenter som BT og Kalmar, men også til amerikanske Crown og Raymond. Nå var håpet også å få et fotfeste i Tyskland.
ABB-konsernet var kjent for sin tunge satsing på GTI, en variant av JIT-filosofien, og også avdelingen i Vestby var kommet langt med innføring av JIT-prinsippene som gjennomsyrte hele virksomheten, inkludert leveranser Just in Time.
Nye smalgangstrucker med bedre ergonomi
I forbindelse med lanseringen av to nye kombitrucker opplyste BT at markedet for smalgangstrucker hadde økt med hele 60 prosent det siste året. I god svensk stil var det først og fremst bedre ergonomi som produsenten fremhevet. CTX 1300 SEi egnet seg både til plukk opp i 12 meters høyde og til helpallhåndtering.