23948sdkhjf

Ti vogntog fikk bruksforbud i natt! Vil avrenningen noen gang bli borte?

VIDEO: Det renner fra lasten, og vogntogene må stå. Samtidig jobbes det med tiltak for å bedre både kvalitet og sikkerhet på fisketransportene.

SØKELYS PÅ FISKEAVRENNING:
En bransjestandard som det ble jublet for i fjor, har så langt ikke gitt synlige resultater. Men det jobbes målrettet med tiltakene fra blant andre Norges Lastebileier-Forbund (NLF).

Halvparten fikk bruksforbud

I en fersk rapport fra Statens vegvesen leser vi at det i natt ble kontrollert 20 vogntog på Berkåk sør for Trondheim, og halvparten av disse fikk bruksforbud. De var lastet med laks og på grunn av avrenning fra lasten og istapper hengende bak fikk de forbudet. Alle måtte bli stående til lasterom var tilstrekkelig nedkjølt og istapper fjernet fra hengeren.

- Det er mange som vil ha glede av dette

Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund (NLF) har sammen undertegnet en standard som inneholder tiltak mot avrenning fra fisketransport på norske veier. I en artikkel tidlig i februar presenterte tungt.no bransjestandarden punkt for punkt. Nå spør vi igjen NLF om hva status er på arbeidet og gjennomføringen av standarden.

- NLF er med som en bidragsyter i dette sammen med Sjømatbedriftene. Det er også flere aktører som skal bidra med kompetanse, og summen av dette vil være en form for løsning. Men løsningen kommer ikke i morgen, for dette er et arbeid som vil ta tid, sier Dag Nordvik i NLF.

- Hva jobbes det med nå?

- Vi er opptatt av å ivareta transportørenes rolle og ikke minst trafikksikkerheten. Vi har ikke noe fasitsvar å gi nå, men mye handler om bevisstgjøring av ulike deler i logistikkjeden. Det er mange som vil ha glede av dette om man lykkes med å gjennomføre bransjestandarden, sier Nordvik.

Vil logge reell temperatur i fisken

Det ses nå først og fremst på konkrete ting rundt problematikken med avrenning, og utfallet av det vil bestemme hvilke tiltak som skal gjøres. Per i dag er Nordvik selv mest involvert i punkt syv i standarden: "Dokumentere at fisken har riktig kjernetemperatur før lasting. Kjernetemperaturen skal fremgå av fraktbrevet."

- Dette går ut på å opprette en temperaturlogging og innhenting av relevant data, og resultater fra dette vil vise hvor i transportkjeden problemene ligger, sier Nordvik.

- Hvordan skal dette gjennomføres?

- Vi jobber nå med å se på hele transportkjeden, fra fisken tas opp av vannet til den er hos sluttbruker. Vi ønsker å finne temperaturen i fisken, og ikke i lasterommet. Det vil være datainnamling av temperatur fra fisken er slaktet til den er fremme hos sluttkunden. Vi skal plassere sensorer i fiskekassene, og kassene blir plassert på bestemte plasser i lasterommet. Dette vil gi oss gode resultater på hva temperaturen faktisk er i kassene som er ytterst mot sidevegger, øverst mot taket, nederst og midt i hengeren, sier Nordvik.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Tette fiskekasser kan være en mellomløsning

Hvis man lykkes med å holde stabil temperatur på fiskelasten i hele logistikkjeden, så vil også avrenningen forsvinne. Frem til det blir en realitet så kan tette fiskekasser være løsningen.

- Fiskekasser er en løsning på avrenningsproblemet, men ingen løsning på stabil temperatur i kjeden. Jeg vet at det er flere som jobber med og tester nye type kasser for fisketransport, og at disse skal hindre avrenningen. Men for sjømatnæringe bør det være et overordnet mål å få stabil temperatur hele veien, sier Nordvik.

I løpet av to uker vil et nytt statusmøte gi svar på hva som det skal jobbes med videre nå.

Kommenter artikkelen (2)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.063