23948sdkhjf

Se bildene: Grom V8 tungtrekker til Ivar Holth Transport på Kongsvinger

Når bilen veier 17 tonn og hengeren 18 tonn, da blir det "kun" 65 tonn nyttelast igjen. - Utdatert vektregelverk gjør det utfordrende å holde lønnsomheten oppe, bemerker Holth.

Det var ingen tvil da Ivar Holth Transport skulle bytte ut sin syv år gamle Scania 730 med 600.000 km på telleren. Det måtte bli en ny 730.

- Vi vet at 730 har vært en veldig god bil fra Scania, så valget var veldig enkelt for oss. Dessuten er sjåføren vår Ole Barbakken en Scania-gutt tvers igjennom, og kongen når det gjelder tungtrekkere, sier daglig leder Ivar Holth.

Bilen, en Scania S 730B 8X4/4 NB, skal brukes til å flytte mobile pukkverk, hjullastere og gravemaskiner for de to store kundene Gunnar Holth Grusforretning og Betong Øst.

Luksus og 360 kamera

- Vi har veldig flinke sjåfører på de bilene vi har, og vi forsøker å fornye oss ganske ofte. Skal vi klare å serve de to store kundene vi har, så må vi ha topp utstyr til enhver tid, sier Holth.

Teksten fortsetter under bildet.

Bilen de byttet inn var en syv år gammel Scania 730. Og selv om Scania kom med en ny 770 nå, så valgte bedriften å gå for 730 som har vært på markedet noen år.

- Sjåfør Ole har kjørt den første turen med bilen, og det er så langt bare gode ting å høre. Bilen er utstyrt med det meste man kan få, og er en skikkelig topp bil. Vi har blant annet fått montert et 360 graders kamera slik at det er full oversikt hele tiden, sier Holth.

Teksten fortsetter under bildet.

Sjåfør Ole Barbakken og daglig leder Ivar Holth foran den nye bilen. Foto: Norsk Scania Kongsvinger.

Bygd i Sverige og på Stryn

Bilen er bygget opp som en treakslet bil på Scania-fabrikken i Sverige, og deretter ble fremaksel nummer to montert før bilen ble transportert til Nomek i Stryn i Norge. I forkant av dette har Scania, Ivar holth Transport og Nomek hatt samtaler for å finne ut hva sluttresultatet skal være. I Stryn bygges det så på svingskivepåbygg, skap bak hytte og aksel nummer fem.

- Jeg må få skryte av selger Odd Arne kornstad hos Scania som ga oss super service. Samtidig må jeg berømme Nomek i Stryn for jobben de gjorde med bilen, sier Holth.

Han har gjennom sitt bekjentskap med Albert Hærhe funnet frem til Nomek, som har spesialisert seg på å bygge opp tungtrekkere.

- Jeg har aldri sett maken til resultat som Nomek leverte. Bilen ble vannvittig bra, sier Holth.

Utfordringer med lav nytteklast

Tungtrekkere av denne typen veier mye, og med vektgrensene som finnes i Norge blir det ikke mye igjen til nyttelast.

- Myndighetene forlanger at vi utstyrer bilene mer i blant annet skive og påbygg, noe som gjør at egenvekten på bilen øker. Vi har ikke lov til å kjøre mer enn 100 tonn totalt, og jeg mener at den grensen burde vært hevet i og med at både veier og bruer har blitt bedre, sier Holth.

Med en bil som veier 17 tonn, og en henger på 18 tonn, er egenvekten oppe i 35 tonn. Det gir 65 tonn nyttelast. - Da blir det utfordrende å holde lønnsomheten oppe, bemerker Holth.

Familiebedrift med 20 år historie

Ivar Holth Transport er inne i sitt 20. år, og Ivar Holth er både gründer og daglig leder. Han har tidligere også jobbet 31 år for Catepillar.

Det var mens jeg jobbet for Catepillar at vi startet transportfirmaet, sier Holth.

Historien startet da Gunnar Holth grunnla Gunnar Holth Grusforretning (GHG) i 1965. Etter at han gikk bort tok sønnen Roy Holth over driften av GHG. Roy er broren til Ivar Holth, som for 20 år siden startet transportfirmaet.

- Transportbedriften har GHG og Betong Øst som de to største kundene. Den nye bilen skal blant annet brukes til flytting av maskiner for GHG, som er rundt 150 enheter inkludert nær 30 mobile verk rundt omkring på Østlandet, og noe nordover og vestover, sier Ivar Holth.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094