23948sdkhjf
Logg inn eller opprett for å lagre artikler
Få tilgang til alt innhold på Tungt
Ingen binding eller kortopplysninger kreves
Gjelder kun personlig abonnement.

Påhengstruck tillatt uten lengdestraff fra mandag 29. mars

Akkurat nå er det jubel hos Dag Nordvik i NLF, som har jobbet lenge med saken. - Nå har vi lykkes med å få vegmyndighetene med på at trucken ikke skal «stjele» lastelengde, forteller han.

TRANSPORTØKONOMI: 

Det er lastebileierforbundets nettsted lastebil.no som melder dette i dag.

I forskrift om bruk av kjøretøy vil det fra 29. mars 2021 være tillatt med påhengstruck i lengde inntil 1,5 meter ut over lengden på 19,5 meter for normalvogntog, og utover 17,5 meter for trekkvogn/semi.

På både bil og henger

Trucken kan plasseres både bakpå bil eller bakpå tilhenger/semitrailer.

For vogntog lengre enn 19,5/17,5 meter som kan kjøres på 24/25,25- vegnettet, kan også trucken benyttes, men ikke med totallengder ut over 24 meter eller 25,25 meter. Her vil trucken altså inngå i lengdeberegningen.

- Det er likevel noen ting man må passe på for at dette skal kunne gjøres på lovlig vis, sier Dag Nordvik, fagsjef teknikk i NLF.

– Det må være skilt og lysutstyr montert bak på trucken. Og trucken må tilfredsstille kravene til underkjøringshinder regulert i ECE 58.02, eller 58.03.

For dem som har eldre trucker som ikke tilfredsstiller kravene, vil det bli nødvendig å montere et lengdeforskyvbart underkjøringshinder type VBG URSP 180 eller lignende.

Håper på det samme for kraner

NLF foreslo i høringen at samme løsning også skal gjelde for kraner, da disse også er verktøy for sjåføren på lik linje som påhengstrucken. Dette gjenstår å få gehør for. 

Les flere detaljer om krav til påhengstruck på lastebil.no

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web01