23948sdkhjf

Retro: Totalfornyelse i løpet av bare to år

JUNI 1993:
I løpet av nøyaktig to år hadde Iveco fornyet hele programmet av lastebiler.

 

I mai 1991 ble EuroCargo introdusert, samme måned året etter var det klart for EuroTech og i mai 1993 ble både EuroStar og anleggsserien EuroTrakker introdusert.

EuroStar ble først tilbudt med en 17-liters V8-motor (Euro 2) på 514 hk. Året etter ble den også tilbudt med de to største EuroTech-motorene (Euro 1) på 375 og 420 hk. EuroStar ble erstattet av første generasjon Stralis i 2002, mens EuroTrakker skiftet navn til Trakker i 2004 da modellen ble lansert i en ny generasjon hvor den blant annet var blitt utstyrt med hyttene til Stralis.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 5-1993:

 

DanTransport inn i Tollpost

Selvransakelsens tid var også kommet for eierne av Tollpost-Globe AS. De ville ekspandere også utenfor Norge og da innså de at det ikke var nok å hete Kristian og Gunnar Stokke.

Danmarks største speditørfirma, DanTransport, kjøpte 30,4 prosent av aksjene i Tollpost-Globe. De to selskapene hadde samarbeidet på det nordiske markedet i tre år og sammen eide de også den tredje samarbeidspartneren, Fraktarna AB i Sverige. Dette var det første av rekke eierskifter som endte med at Tollpost i 2008 ble heleid av Posten AB og nå er en del av PostNord.

 

Effektivt sentrallager

Det nye sentrallageret til Norsk Scania på Furuset i Oslo var svært effektivt. Servicegraden hadde økt fra 89 til 95 prosent samtidig med at lagernivået var blitt halvert. Lageret hadde en turnover på 8,1 og en så høy omløpshastighet krevde effektive lagersystemer. Store komponenter var lagret i reoler som ble betjent av høytløftende Jungheinrich plukktrucker, men 60 prosent av de i alt 16.000 ulike artiklene ble lagret i to Promptus lagrings- og plukksystemer, som hver bestod av fire heisautomater fra Nordverk Norge. Operatøren kunne taste inn opptil 40 varenummer samtidig og aksesstiden var bare mellom ni og ti sekunder.

Kilde: Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 5-1993

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094