23948sdkhjf

Retro: Liten spak erstattet spettet

SEPTEMBER 1993:
I dag er stort sett alle nye lastebiler utstyrt med et automatisert girskiftsystem. I 1993 var situasjonen helt annerledes og de fleste lastebilsjåfører måtte slite seg gjennom både 12- og 16-trinns manuelle girkasser.

 

Eaton SAMT (Semi-Automated Mechanical Transmission) var en relativt ny teknisk løsning som gjorde hverdagen litt enklere for lastebilsjåførene. Med SAMT brukte man clutchen bare i forbindelse med start og full stopp. Utover det ble giringsarbeidet kun utført ved hjelp av en liten spak på rattstammen.

Systemet ble blant annet brukt av MAN som først tilbød dette i kombinasjon med motorer på 320 og 370 hk. - SAMT koster ca. 30.000 kroner mer enn en tradisjonell girkasse. Likevel tror vi teknikken vil være av interesse for norske langtransportsjåfører, spesielt når vi kan tilby den i kombinasjon med vår 420-hesters motor, uttalte Arne Tvenge, salgssjef i MAN Last og Buss. Det var tider det, Arne.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 8-1993:

Clark med hydrostatisk drift

Clark utvidet sin serie av 2- til 3-tonns forbrenningsmotortrucker til også å omfatte modeller med hydrostatisk drift. Takket være et høyt dreiemoment ved lave motorturtall og effektive bremser som reduserer vedlikeholdskostnadene hevdet Clark at hydrostatisk drift var spesielt gunstig ved intensiv drift og korte strekninger. - Spesielt fiskeindustrien vil ha stor nytte av slike maskiner, uttalte Rune Rostad, adm. direktør hos importøren BT Norge AS.

 

Kvalitet som konkurransemiddel

På begynnelsen av 90-tallet stod kvalitetssikring høyt i kurs og "ISO 9000-sertifisert bedrift" var et begrep som ble stadig mer vanlig. For å få svar på hva en slik sertifisering innebærer og om det betyr at kvaliteten på produktene blir bedre eller om det hele bare var en motesak, tok vi turen til Intermec Norge. Her hadde Frank Jaegtnes (t.v.), høyskolelektor ved Norges høyskole for informasjonsteknologi fungert som rådgiver i prosessen som snart skulle lede frem til sertifisering av selskapet som ble ledet av Morten Etholm-Kjeldsen (t.h.).

Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 8-1993

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094