23948sdkhjf

Retro: Gullvinnere i transportøkonomi

OKTOBER 1993:
Mor Aase, Tor, Odin og Peer Gynt – Scanias fire demobiler som inngikk i langtransportkampanjen «Goldwinner» var hver på sin side gode bevis på den norske Scaniaorganisasjonenes evne til å skreddersy optimale transportløsninger.

 

– Godt sammensatte transportløsninger er ikke bare resultatet av datahjelpemider. Det er like mye et resultat av den gode dialogen som fremkommer mellom en dyktig selger og den erfarne bileieren, uttalte Odd Dallan, daværende produktsjef i Norsk Scania og hovedansvarlig for oppbyggingen av de fire legendariske demobilene.

Under en prøvekjøring fra Oslo til Trondheim ga salgsdirektør Gunnar Aanmoen journalistene en uforglemmelig innføring i hvordan man skulle utnytte Scanias turbocompound-motor på best mulig måte.

Den største nyheten på turen var imidlertid den nye råsterke girkasseretarderen som ble betjent på en svært enkel måte.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 10-1993:

La verdenspremiere til Danmark

STILL Scandinavia fikk æren av å gjennomføre verdenspremieren på produsentens nye firehjuls, elektriske 2-tonner. Det skjedde samtidig med den offisielle åpningen av selskapets nye service- og klargjøringssenter i Kolding på Jylland. Senteret oppgave var å klargjøre trucker før de ble overlevert til kunder i Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island og Færøyene. Med bare et par timers kjøretur ned til STILL-konsernets største fabrikk og hovedlager i Hamburg, mente STILL at det nye anlegget i Kolding ville være et ideelt brohode til det nordiske markedet.

På trucken sitter Gerner Hoppe, selskapets daværende salgssjef. Han overtok som adm. direktør for STILL Danmark i 1997 - året etter at STILL Scandinavia ble nedlagt. Her i landet ble da Andersen Truck og Lagerteknikk Norge sidestilte importører.

Etter 33 år i STILL, hvorav 16 som direktør, pensjonerte Gerner Hoppe seg i 2013.

 

Spesielle MAN G90 til flycatering

SAS Servicepartner hadde tatt i bruk to MAN G90 med spesialpåbygg fra ATKA R. Simonsen på Lillestrøm. Den ene var konstruert for å kunne levere mat til alle flytyper som trafikkerte norske flyplasser var den første av sitt slag som var bygget her i landet. Den andre var et praktisk suppleringskjøretøy som blant annet etterfylling av mat like før avgang.

Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 10-1993

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094