23948sdkhjf

Norske lastebiler fraktet 244 millioner tonn gods i 2020

Over 10 prosent av transportarbeidet med norske lastebiler er kjøring utenfor Norge. Og: Tomkjøringen sank kraftig for norske biler på kjøring i utlandet!

TRANSPORTØKONOMI:

I dag er det tallbonanza for lastebilfolket. Fasiten for 2020 fra SSB er her. Og helt kort fortalt: I koronaåret ble det faktisk kjørt omtrent like mye som i et normalår.

I 2020, sammenlignet med 2019, fraktet norskregistrerte lastebiler kun 0,3 prosent mindre gods, og de utførte 0,8 prosent mindre transportarbeid.

I et år i særklasse som 2020, er det glimrende jobbet. Og det er kanskje også en god del av forklaringen på at konkurstallene i transportbransjen har holdt seg lave også inn i 2021.

Men hva med utlendingene da?

Det er alltid like morsomt å sette seg ned for å prøve å tolke SSB sine rapporter om godstransport. Og i denne rapporten - les her - er svaret at de melder om norske biler i Norge og utandet, både i kjørte tonn og mengde transportarbeid.

Men kolonnen for de utenlandske bilene i 2020 står fortsatt tom. Ergo vet vi så langt lite om norske biler har tatt tilbake markedsandeler - eller om det har vært ekstra mye utenlandske biler i Norge i perioden.

Men det vi vet om de norske i utlandet er: 

Mindre tomkjøring - ned til 20 prosent!

Dette skriver SSB: Ved kjøring med de norskregistrerte bilene på utenlandske turer sank tomkjøringsprosent fra 25,3 i 2019 til 20,0 i 2020.

Det er en temmlig sterk forbedring når vi vet at kjøring med tom bil nasjonalt var på 29,6 prosent, opp fra 28,1 prosent i 2019.

Det finnes en ganske grei forklaring på at tomkjøringen i Norge er høyere - nemlig at sammensetning av gods innelands i mye større grad består av gods som ikke passer særlig godt med returlast, for eksempel for massetransport og tømmer.

Litt mindre attraktivt ved kjøring med norske biler i utlandet er likevel disse tallene:

Over 10 prosent av transportarbeidet, kun 5 prosent av kjørte km

Er ikke det bra da? Nja. Totalt kjørte norske lastebiler 1,9 milliarder kilometer i fjor - herav kun 100 millioner kilometer i utlandet.

Ergo ble den forholdsvis høye transportarbeidandelen fordelt på et mye mindre antall sjåførkilometer enn man skulle tro. Og derfor også antall færre turer, siden hver tur er lang.

Jeg tipper den norske sjåførstanden glatt hadde takket ja til minst dobbet så mange muligheter for utenlandsturer som det finnes i dag.

Og kanskje litt lenger enn til Sverige?

Svensketurer utgjør 88,0 prosent av den totale transportmengden ved import og eksport. Tyskland er det nest største markedet for norskregistrerte lastebiler, Danmark er tredje størst med en andel på 3,5 prosent i denne perioden.

Massetransport leder på hjemmebane

Det er fortsatt transport av stein, grus, jord og så videre det transportere klart mest av her hjemme, både i antall og og tonnkilometer. Det var riktignok en ørliten nedgang i antall tonn på 2 prosent i 2020 - men massene ble til gjengjeld fraktet vesentlig lenger.

Transportarbeidet økte med nesten 15 prosent totalt. Som helt sikkert er bra for økonomien til dem som kjører masse - men ikke særlig gunstig for miljøet?

Opphav og kilder: Statistisk sentralbyrå

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125