23948sdkhjf

Endelig løsner salget av elvarebiler - "derfor reduseres støtten fra 40 til 30 prosent"

Så langt i 2021 har andelen nyregistrerte elvarebiler vært 20,6 % i januar, 15,7 % i februar og 18 % i mars.

Ja, det kan jo høres litt rart ut, for om vi skulle øke andelen av elvarebiler (noe som har vist seg å være vanskelig før nå) så skulle de få næringslivstøtte. Men nå som salget faktisk har økt, så reduseres støtten.

Fra en støttesats på 40 prosent av merkostnadene i dag, blir det fra 19.mai en støttesats på 30 prosent. De som søker støtte før 19.mai får støtte etter dagens støttesats.

Proace Electric leder an

For salget går så det griner sett i forhold til tildigere år. Øverst på OFV-statistikken (uansett drivstoff) så langt i år finner vi nemlig ikke Volkswagen Transporter, men Toyota Proace med 988 registreringer og 682 av disse er Proace Electric.

Elvarebiler registreringer 01.01.2021 - 31.03.2021:

1 Toyota Proace 682
2 Maxus e-Deliver 3 179
3 Nissan e-NV200 139
4 Citroën e-Jumpy 111
5 Opel Vivaro-e 73
6 Peugeot e-Expert 70
7 Renault Kangoo Z.E. 70
8 BYD T3 45
9 Maxus EV80 40
10 MAN TGE 21
11 Volkswagen e-Crafter 15
12 Mercedes-Benz eVito 8
13 Maxus Euniq MPV 6
14 Iveco Daily 1
15 Maxus e-Deliver 9 1

Så langt i 2021 har andelen nyregistrerte elvarebiler vært 20,6 % i januar, 15,7 % i februar og 18 % i mars. Siden Enova lanserte næringslivsstøtten til innkjøp av el-varebiler i august 2019, har foretaket gitt tilsagn om støtte til over tjue tusen biler til nær sagt alle typer bedrifter over hele landet. 

Den høye aktiviteten innenfor el-varebilsegmentet gjør at Enova justerer ned satsene for støtte til slike varebiler, forklarer markedssjef for transport i Enova, Gunnel Fottland. 

Enova opprettholder likevel maksstøtten på kr. 50 000 til kjøp av elvarebil. Samtidig videreføres støtten til ladere.

Kilde: Enova / OFV

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078