23948sdkhjf

Kommentarfeltet kokte: - Helt topp at politiet tar seg av slike sjåfører

Etter at tungt.no publiserte artikkelen om triksing med sjåførsetet engasjerte mange seg i debatten.

SETEFIKSING OG DEBATT:
Det er bare å poppe popcorn og sette seg godt til rette. Tungt.no har talt opp over 1000 kommentarer på facebook, så temaet engasjerte tungt.

Artikkelen Farlig trend blant unge lastebilsjåfører ble til etter at en kontrollør fra Statens vegvesen fortalte om gjentatte tilfeller av setefiksing.

- Vi ser at spesielt yngre vogntogsjåfører fjerner bunnrammen til førersetet. I tillegg kjører de uten luft i setet slik at sikten ut frontvinduet blir altfor dårlig, sa kjøretøykontrollør Knut Sylta i utekontroll vest.

Tungt.no tok på ny kontakt med Sylta for å sjekke om de fortsatt så tilfeller der seterammen var endret.

- Ja, vi stopper fortsatt biler som har seterammer som ikke er godkjent. Vi gir de beskjed om å få endringene dokumenter og godkjent hos produsenten, og deretter skal de vise bilen hos vegvesenet. Det koster både penger og tar tid, sier Sylta.

- Vi kontrollerer at bilene er trafikksikre. hvis man har endret på konstruksjonen, og brukt materiell som ikke er testet og godkjent for bilen, så er det ikke bra, sier Sylta.

En regelrett feilkonstruksjon

I kommentarfeltene er det mange som påpeker at enkelte produsenter har seter som er for høye. Dette er noen av kommentarene:

  • Jeg vil ha luft i stolen, men uten en lavere sokkel kikker jeg for faen rett inn i skriveren hvis lufta er på.
  • Dette er forøvrig den mest negative greia med FH for min del. En regelrett feilkonstruksjon.
  • Selv om stolen står på golvet uten sokkel, når du knapt ned med beina hvis du kjører lufta på maks.
  • Nå sitter jeg med original ramme i next gen å må nesten bøye meg for å se ut ruta.

Alle kommentarene i denne artikkelen er hentet fra innlegg postet på facebooksiden til tungt.no og facebooksiden til yrkessjaforen.no. Alle kommentarene er uredigert.

Ingen lovlig grunn

Som mange påpeker er konstruksjonen av bilen laget slik av en grunn, og endringer er både ulovlige og farlige.

Kontrollør Sylta fortalte i den første artikkelen at de har fått signaler fra leverandørene om at de ikke vil godkjenne en slik ombygging av setet. De ønsker at alt skal være originalt, slik det er godkjent fra fabrikken.

- Ved å ta vekk den originale seterammen, og sette inn en ny, endrer man konstruksjonen på bilen. Det i seg selv er ikke lov uten godkjenning, sa Sylta.

Her er flere kommentarer hentet fra facebookpostene:

  • Når jeg kjørte lastebil mellom 1980 og 2005 hadde vi drept for å få dagens seter. Kan noen fortelle meg hvorfor man skal ødelegge disse setene?
  • Først gjør man noe man vet er ulovlig, og når man blir tatt så kaller man SVV for nazijævler. Skjønn det de som kan.
  • Det er litt merkelig at lastebilprodusentene bruker millioner på å utvikle biler som er itråd med utviklingen i samfunnet, så kommer det guttevalper som har sååå mye mer greie på lastebiler enn ingeniørene.
  • Ser mange som nesten ligger når de kjører, når du møter de på veien så er det så vidt man ser hode. Hvor mange meter er det da dødsone fremover?

Bilen forsvinner fra synsfeltet

Fra sjåfør Martin Pedersen har vi fått tre bilder som illustrerer synsfeltet fra sjåførsetet.

- Jeg kjører en MB Actros, og for meg så forsvinner en BMW X4 helt fra synsfeltet hvis jeg slipper lufta ut av sete, sier Martin.

Han er 180 cm høy og bildene er tatt i nesehøyde.

- Jeg er redd at hvis jeg senker setet ytterligere 5-10 centimeter, som mange gjør ved hjelp av sine modifikasjoner, så kan både to og tre biler forsvinne i trafikkbildet. For ikke å snakke om barn, fotgjengere og syklister, sier Martin.

Martin har ikke modifisert seterammen i sin bil.

Slik er bilen, en BMW X4, parkert foran bilen til Martin.

Fortsatt godt med luft i setet og bilen foran er synlig.

Bilen blir borte fra synsfeltet hvis Martin slipper lufta ut av setet.

Risikerer politianmeldelse

De som stoppes i kontroll med en slik endring på setet vil få en teknisk mangelapp, med krav om å vise bilen på trafikkstasjonen. Hvis dette skjer gjentatte ganger så kan de bli anmeldt til politiet.

Her er kommentarer hentet fra facebookpostene:

  • Jeg har sett på lavere stolramme for å komme lenger ned i den jævla Volvoen
    Med normal stolramme sitter du jo til utstilling og nå kan jeg å ha litt luft i stolen og sitter mye mer behagelig og er ikke gjemt bak rattet men fin oversikt.
  • Virker som det er om å lage seg mest mulig trøbbel i kontroll, for deretter å klage på de som gjør jobben sin. Dersom de ikke kan sitte i de stolene som e originalt montert burde kanskje vurdere om de har vagt rett yrke.
  • Problemet er at bilprodusentene ikke har fått med seg at mange sjåfører kjører uten sko.Med feks Volvo så rekker en rett å slett ikke ned til pedalene.Når noe så fundamentalt ikke er oppfylt så er det vel ikke rart mange må skifte ut sokkelen for i det hele tatt få kjørt bilen.

Sjekk ut alle kommentarene du også på facebooksiden til tungt.no og facebooksiden til yrkessjaforen.no.

Kilde: Tungt.no, yrkessjaforen.no

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078