23948sdkhjf

Brødrene Fossheim ved Rjukan: 500 liter diesel per bil på en vanlig dag

- Det er noe inn i helvete tung kjøring vi driver med, sier Knut Fossheim i Brødrene Fossheim AS.

NYBIL TIL FAMILIEBEDRIFT:
Helt i slutten av april kom det opp en melding om at Brødrene Fossheim i Austbygde hadde fått seg en ny fjellgeit fra Volvo. Det måtte tungt.no sjekke ut og tok kontakt med daglig leder Knut Fossheim.

Men før nybilen blir tema er vi nysgjerrige på hva Brødrene Fossheim driver med. Familiebedriften som er lokalisert i Tinn Austbygde tre mil øst for Rjukan.

Nær 80 år med historie

Bedriften ble startet av faren og onkelen til Knut på 1940-tallet. De hadde en lastebil og drev med transport av ulike ting. Ut på 1950-tallet begynte de å kjøre for Statsskog, og da ble tømmertransport med både traktor og tømmerbil en stor del av hverdagen. I tillegg var det noe gravemaskinarbeide, og om vinteren var det også brøyting.

Både onkelen og faren til Knut døde tidlig på 1980-tallet. Da overtok en annen onkel driften frem til slutten av 1980-tallet, men han måtte gi seg på grunn av sykdom. Firmaet ble stående stille noen år, inntil Knut tok over driften.

- Jeg drev allerede da med gravemaskin og eiendom, og overførte alle maskinene til Brødrene Fossheim, samtidig som jeg solgte tømmerbilene, sier Knut.

Han begynte selv å kjøre gravemaskin som 15-åring i 1980, og har drevet i bransjen i 41 år. De siste 28 årene har han hatt ni mann i arbeid, og et par tre faste innleide.

Store byggeprosjekter på Gaustablikk hvor Brødrene Fossheim anlegger vei, vann og kloakk.

Transporterer stein nesten 1400 høydemeter

Alt som Brødrene Fossheim transporterer er internkjøring til de prosjektene de driver med. Det er minimalt med kjøring for andre.

- Vi har tre Volvoer som vi bruker til denne interntransporten, sier Knut.

Et av de store prosjektene firmaet jobber med nå er på Gaustablikk. Der er de to år inn i en kontrakt på seks år hvor de bygger vei, vann og kloakk til 116 hytter og 15 leilighetsbygg. Brødrene Fossheim har det eneste godkjente steinbruddet i Tinn kommune, og mye av transporten går med stein og masser derfra til byggefeltene.

- Det er noe inn i helvete tung kjøring vi driver med. Steinbruddet ligger på nesten 800 meter over havet på østsiden av Hardangervidda. Derfra skal vi ned til Austbygda på 198 meter og så opp til Gaustablikk på over 1000 meter over havet. De dagene vi kjører slik transport bruker hver bil rundt 500 liter diesel, sier Knut.

Bilen han byttet inn i april hadde et snitt på 6,7 liter på 220000 kilometer. Ved denne type kjøring blir det i følge Knut for dyrt å vedlikeholde bilen når den bikker 200 000 kjørte kilometer, og da byttes de inn.

- Det er utfordrende å drive i det landskapet vi gjør. Mange synes vi har høye priser, men nettoen vår er ikke høyere enn andre. Vi har en helt annen utgift på blant annet dekk og biler, og vi må ta hensyn til slike ting i prisingen, sier Knut.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Det er mye tung kjøring på bilene til Brødrene Fossheim.

To nye biler

Da Brødrene Fossheim nå skulle ha seg to nye biler falt valget på en Volvo FMX540 6x4 og en Volvo 750 dumperbil med ny Maur slephenger.

- Jeg ville ha en bil med slephenger for å se om det kunne redusere dieselforbruk og dekkslitasje. Jeg har kjørt med kjerre, men i hårnålssvingene sliter det skikkelig. Tråkker du inn clutchen midt i en sving på vei oppover, så smeller det til og bråstopper, sier Knut.

På bildet over er den nye Volvo 750 dumperbil med ny Maur slephenger. Sjåfør på bilen er Arild Fossheim.

540'en skal gå i både anleggsdrift og brøyting, og har drift på både midtre og fremre aksel, samt løfteboggi.

- Det er naturligvis en del utfordringer med bratte veier, is og snø, men med riktig utstyr så fungerer det greit. I september setter vi alltid på nye dekk på alle bilene våre, uansett. Det er ikke tema å utsette det, sier Knut.

Den nye Volvo FMX540 6x4 på bildet over skal gå i både anleggsdrift og brøyting. Brødrene Fossheim stiller høye krav til sine biler. Foto: Volmax

Brødrene tar over

Etter mange år og store prosjekter har Knut nå tenkte å trappe ned litt. Hans to sønner, Tom Kjetil og Stig Øystein, vil drifte firmaet videre fremover.

- Vi må forsøke å tilpasse oss og noen grep må gjøres. I dag er jeg med 20 til 30 prosent, og driver litt i mine egne hyttefelt, sier Knut.

For tre år siden fikk Knut hjertestans, 54 år gammel. Men han var på rett sted til rett tid.

- Da jeg lå på Rikshospitalet så sa jeg at det er flere som har ligget seg i hjel enn å arbeide seg i hjel. Det er jeg overbevist om. Dette er ikke arbeidsmengden som er skyld i at jeg ble syk. Det ligger i genene, matvanene og ikke minst at jeg var hard på røyken tidligere, sier Knut.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Det er brødrene Stig Øystein (til høyre) og Tom Kjetil (midten) som skal drive familiebedriften videre. Far og daglig leder Knut trapper ned. Foto: Brødrene Fossheim

Han har trivdes godt i jobben, men ser at han nå må trekke seg tilbake.

- Det er ikke så mye å gråte over. Jeg har to sønner som er av samme kaliber som meg, og som har vært her i mange år allerede. Jeg er trygg på at de vil drive dette bra fremover, sier Knut.

Driften til Brødrene Fossheim har vært uberørt av korona, og på omsetningen har de ikke merket noen forskjell. I dag ligger firmaet på rundt 25 millioner i omsetning med åtte ni ansatte. Det er inkludert alle prosjektene til Brødrene Fossheim.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078