23948sdkhjf

Dette sier yrkessjåførene om bruk av bilbeltet i 2021

Utrolig nok er det svært delte meninger på bruk av bilbeltet.

OPPHETET DEBATT:
Som forventet ble det diskusjon da vi publiserte saken Trafikksikkerhet: Færre yrkessjåfører blir tatt for dette.

Vi stilte spørsmålene:

  1. Har yrkessjåfører blitt flinkere til å bruke bilbelte?
  2. Eller er det fortsatt mange som "lurer" kontrollørene?

Dessverre må vi si, ut fra kommentarene som kom inn, er det fortsatt mange som sverger til å kjøre uten belte i lastebilen. Dette er en av kommentarene hentet fra facebook:

"Har nå vært kaptein på skuta i 30 år. Bruker aldri belte og kommer heller aldri til å bruke det. Å ja,  jeg har frontet to ganger. Fikk en semi og en personbil servert i fronten. Veltet har jeg også klart. Uten å pådra meg store skader. Ikke alltid belte redder deg i vogntog. Mitt valg. Ingen andres!"

Det er flere som mener at å bruke bilbelte i lastebilen kan være mer skadelig enn bra.

"Hadde jeg ikke sittet uten belte og havnet baki køya, hadde ikke jeg vært her nå. Så var jeg nok den ene av 20 den gangen."

"Etter å ha fått en lastebilhenger i fronten, som ødela mere ell mindre hele fronten, så bruker jeg aldri sele i lastebil. Jeg fikk hoppet på motorkassa så jeg slapp 1000 kutt av frontruta."

Kan det være at gamle og nye generasjoner yrkessjåfører ikke har samme opplæring og vaner? En kommentar sier dette:

"Nye sjåfører i dag får bedre opplæring rundt dette. Det ser man bare i den lille bedriften jeg kjører i. Når jeg overtar biler etter de med mest erfaring, må jeg ofte løsne beltet før jeg setter meg inn."

I Norge er det langt fra hverdags å kun ferdes på nye flotte motorveier. Ofte skal lasten transporteres på smale, bratte og kronglete veier. Da bør ikke setebeltet være på, ifølge flere yrkessjåfører.

"Når jeg kjører i skauen tar jeg det av, for da har jeg en fart det er bedre å hoppe ut. Om det skulle reise noe sted så er det nedover stort sett. Motorveien er et sted jeg også kjører uten. Men alt utenom det er det på."

"Jeg bruker mye belte, men blir det trangt, bratt eller glatt må jeg få det av meg for å føle at jeg har herredømme i situasjonen."

I 1958 fant flykonstruktøren Nils Bohlin opp trepunkts bilbelte, en av de viktigste sikkerhetsoppfinnelsene verden har sett. For drøye 45 år siden kom bilbeltepåbudet i Norge.

I paragraf 1 i Forskrift om bruk av personlig verneutstyr under kjøring med motorvogn står det at bilbelte og annet utstyr til sikring av personer skal brukes der det er montert.

Heldigvis, sier vi, følger flertallet av yrkessjåførene dette.

"Alltid belte på, selv på korte turer. Det er en vanesak!"

"Er konsekvent, bruker alltid bilbelte. Har sett alt for mye som tidligere bilberger."

"Jeg rulla rundt 1,5 runder med lastebil. Bilen stoppa på hodet. Jeg hadde ikke belte på. Har lært og brukt belte hver dag siden. Hadde griseflaks. Var med i tørketrommelen. To kutt i hodet. Måtte sy 23 sting og en natt på sykehus med hjernerystelse og sykemeldt i to uker."

"Jeg var ikke flink til å bruke belte. Etter at luftslangen til hengeren røyk i 60 km/t, hjula sto bom og jeg satt i frontruta, er alltid belte på. Det er ikke tema engang, og de som sitter på skal også ha på belte ellers kan de gå!"

Se alle kommentarene her:

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078