23948sdkhjf

116 mennesker forteller - slik er livet på veien og bak spakene

I et helt år har tungt.no gitt deg et innblikk i hverdagen til mennesker som kjører lastebil eller jobber bak spakene i anleggsmaskiner.

MENNESKENE PÅ VEIEN - GRØFTENS HELTER:
Vi elsker å lese om andre, se hva de driver med og hva de gjør. Særlig hvis de er i samme bransje som oss.

Seriemarathon! Da tungt.no startet opp seriene Menneskene på veien og Grøftens helter i juni 2020, var tanken å gi et lite innblikk i hvordan kolleger langs veien og på anleggsplassen opplevde hverdagen.

Interessen vokser og vokser

Lite visste vi da hvor populære disse seriene skulle bli. Nå, et år etter starten, blir vi ukentlig tipset om mennesker som andre mener vi burde ha med.

LANG LISTE - se oversikten over alle som er presentert i de to seriene...

I de to seriene har det til sammen blitt godt over 100 mennesker som alle har delt hvordan yrkeskarrieren startet, opplevelser og meninger. Alle har gitt litt av seg selv.

  • Et viktig poeng er at disse to seriene skriver om både kvinner og menn, og seriens uttrykk er nettopp de sjåførene som er up and coming, ispedd noen av de mer erfarne. Ukentlig blir nye mennesker presentert.

Stolte av yrkene sine

Først ut av alle i Menneskene på veien var Elise Kristiansen fra Lofoten, i juni 2020. Hun forteller nå, et år etter, at hun opplevde det som bare positivt å være med.

- Jeg fikk mange positive tilbakemeldinger på yrkesvalget mitt. Folk var positive til at flere og flere jenter velger dette yrket. Jeg tror jeg har lest nesten alt i serien Menneskene på veien, og det er veldig fint å kunne se hva andre kjører og lignende, sier Kristiansen.

Hun tror også at en slik serie kan hjelpe til med rekrutteringen, og løfte yrket til det mer positive.

Ser du noen du kjenner?

Vi vet at de to seriene etterhvert har blitt noe det følges med på. Dukker det opp noen du kjenner, eller noen du ofte ser langs veien? Kanskje du kan bli litt mer kjent med noen du kun har sett bak rattet når dere passerer hverandre på veien, eller bak spakene på graveren på anleggsplassen?

Kristine Røen fra Hessdalen i Trøndelag var med i serien Grøftens helter i oktober 2020, og hun sier det var veldig gøy å være med.

- Det var flere kollegaer og kjente som kommenterte at de så artikkelen om meg, og det synes jeg var stort. Jeg tror absolutt at dette hjelper til å få flere til å ønske seg inn i anleggsbransjen, sier Røen.

Kenneth Skrede fra Skodje har vært med i Menneskene på veien, og han sier han følger jevnlig med på serien på tungt.no

- Det var kjekt å kunne være med i noe en leste om. Det var flere rundt meg som prøvde å gjøre det ekstra stas. Jeg følger med på serien, og leser stort sett om de fleste. Man blir bedre kjent og får et litt annet innblikk i hvordan hverdagen til de forskjellige er, sier Skrede.

Han sier videre at en slik serie helt klart vil hjelpe på å rekruttere nye yrkessjåfører, når man får et bedre innblikk i de mange forskjellige områdene man kan jobbe og hvordan veien dit har blitt til.

Kvinnehets og sure kommentarer

I begge seriene er det en overvekt av unge mennesker, som har vært i yrket fra ett til tre fire år. Det er dagens unge som gir oss et spennende glimt av hvordan de opplever det yrkesvalget de har tatt. Mange synes valget er både skummelt og litt skremmende, men de har bestemt seg for å lykkes.

De som er med i serien blir eksponert for et stort publikum. Vi snakker om en rekkevidde på godt over 100.000. Blant disse er det dessverre noen som ikke synes det er helt enkelt å takle at andre får en så fremtredende plass i tungt.no sine spalter, og særlig ikke at kvinner uttaler seg om et yrke som er dominert av voksne mannfolk.

  • "Hva er så spesielt med at ei dame kjører stor bil?"
  • "Hvorfor skal jenter få spalteplass kun fordi de kjører lastebil?"

Kamilla Dahle fra Geilo var med i serien Menneskene på veien tidligere i år, og forteller om mange negative kommentarer fra menn som hun tror jobber med lastebil.

- Det er nok fordi jeg kan oppfattes som en blond oppmerksomhetssyk jente, sier Dahle.

Hun tenker at slike kommentarer kan virke veldig negativt på de som ønsker å bli yrkessjåfører.

- Jeg tåler heldigvis kommentarer fra folk, men det er ikke alle som gjør det. Det er kanskje ikke så gøy å være jente og lese kommentarfeltene på facebook om hvor ekle mange folk kan være mot jenter i yrket, sier Dahle.

Hun legger til at hun synes det er gøy å følge med på serien og se hvordan andre har det i yrket sitt.

Heldigvis mest ros og gode ord

En av grunnene til at lite hyggelige kommentarer dukker opp i kommentarfeltene, er at disse to seriene er med på å utvikle og modernisere uttrykket til tungt.no et lite stykke nærmere det å være i takt med tiden.

Slike endringer smerter alltid litt hos noen. Dette er "up and coming" kvinner og menn som vil være transport- og anleggsbransjens fremtid, og disse menneskene er dominerende i Menneskene på veien og Grøftens helter.

Det er heldigvis en overvekt av ros og gode ord som gis til de som velger å være med i seriene.

  • "Så flott å skrive om landeveiens riddere. Det er dere som holder Norge i gang hvordan hadde det sett ut i dette langstrakte landet uten dere sjåfører som kjører Norge på både langs og tvers. Lykke til dere alle for jobben dere gjør."
  • "Ufattelig ... bryr folk seg over hva kjønn som vrir på rattet enda ... trist ... så lenge de som kjører klarer å legge kjetting få på og av lass så har vel kjønn ingenting å si."

Her kan du se oversikten over alle som er presentert i de to seriene...

Martin Johansen fra Sætre i Asker var med i Grøftens helter i mars i år.

- Det var veldig artig å være med i denne serien. Jeg fikk flere meldinger fra nye anleggskollegaer på min insta. Samt jeg har fått en del nye følgere på instagram som syntes det er artig det jeg driver med nå. Så har jeg også akuratt blitt intervjuet av anleggsmagasinet som ønsket å møte meg på jobb etter innlegget i tungt.no, sier Johansen.

Kathrine Winsnes Bjerkan fra Trondheim var med i Menneskene på veien i mars i år.

- Jeg føler desverre at det i blant kommer fram mye sjalusi og negative kommentarer, da mange misforstår hele konseptet med denne serien. Men mange, spesielt utenfor dette miljøet synes det er bra å se spesielt jenter kjøre stor bil. Det er også mye oppmerksomhet å få innad i miljøet, og det er veldig mye positivt, sier Bjerkan.

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Menneskene på veien.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078