Utbyggingsdirektør i vegvesenet slett ikke enig med Brodtkorb: – Norske muligheter ivaretas
Slik kommenter utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen utspillet til Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) om veiprosjekter som blir for store for norske entreprenører. Reaksjonen fra adm. direktør Julie Brodtkorb i MEF er basert på tall fra Veidekke som har gjennomgått alle samferdselskontrakter på vei og bane fra 2017 og frem til nå og som er på over en halv milliard kroner. Den viser at ni prosent av kontraktene i 2017 gikk til utenlandske aktører og at prosentandelen i fjor hadde økt til 43. Hittil i år har 52 prosent av prosjektene gått til utenlandske entreprenører i følge Veidekke.
Les også: Utenlandske entreprenører dominerer
Deler opp store veiprosjekter i mindre kontrakter
Kjell Inge Davik bruker E39 Ålesund-Molde, kostnadsberegnet til 24,3 milliarder, som eksempel på hvordan Vegvesenet deler opp store veiprosjekter i mindre kontrakter.
– Prosjektet har fem delstrekninger. Vi vil dele arbeidet inn i 20 til 25 kontrakter fra noen titalls millioner kroner for noe av det forberedende arbeidet, til tre-fire milliarder kroner på fjordkryssingen, uttaler Davik i en pressemelding.
Vegvesenet arrangerer leverandør konferanse på Teams neste mandag. Én uke før hadde mer enn 50 entreprenører meldt seg på arrangementet.
– Ålesund-Molde er et godt eksempel på kontraktstrategien til Statens Vegvesen. Det viser hvordan vi vil jobbe for å sikre god konkurranse for våre store veiprosjekter som ligger inne i NTP, sier han.
Opphav og kilder: Statens vegvesen