23948sdkhjf

Linde lanserer to nye serier med eltrucker – X-serien like kraftig som en dieseltruck

Linde X20 - X35, med løftekapasitet fra 2,0 til 3,5 tonn, hevdes å være de første eltruckene som har samme høye ytelse og styrke som Lindes forbrenningsmotordrevne hydrostattrucker. Samtidig lanserer Linde nye standard eltrucker (E20 - E35) og begge seriene er basert på samme plattform som forbrenningsmotortruckene H20 - H35 som ble lansert i slutten av 2019.

Stadig flere selskaper går over til elektriske gaffeltrucker for å gjøre håndteringen så bærekraftig og klimanøytral som mulig. De avgir ingen utslipp under drift så lenge som strømmen er generert fra fornybare energikilder som for eksempel vind, sol eller biomasse. For enkelte krevende bruksområder har imidlertid forbrenningsmotortruckene hatt en overlegen styrke. Men det var inntil nylig, hevder Linde.

– Mange av våre kunder har vært opptatt av å bytte til eltrucker, men de var ikke villige til å gi slipp på ytelsen, bakkeklaringen, robustheten, hyttekomforten og de ergonomiske egenskapene til hydrostattruckene våre, sier Björn Walter, produktsjef for motvektstrucker i Linde Material Handling.

Les også: Starten på en helt ny generasjon

Valgte å utvikle to serier med eltrucker

Linde besluttet derfor å designe en helt ny modellserie som skulle kombinere alle de bokstavelig talt sterke sidene til en forbrenningsmotortruck med fordelene til tradisjonelle elektriske trucker.

– Disse representerer et reelt alternativ for kunder innenfor spesielt bygge- og drikkevarer, stål og jern, papir, tre og gjenvinning der applikasjoner er krevende, sier Walter.

Samtidig måtte Linde fortsatt kunne tilby en svært manøvrerbar standard elektrisk gaffeltruck og som selvsagt skulle være utstyrt med alle de nye funksjonene i plattformkonseptet som ble utviklet til forbrenningsmotortruckene H20 - H35 som ble lansert i slutten av 2019. Resultatet er at produsenten nå tilbyr to elektriske serier i vektklassen fra 2,0 til 3,5 tonn: standardserien E20 - E35 og de ekstra robuste og kraftige X20 - X35.

X-serien er utstyrt med en høyere bakkeklaring og større hjul enn en konvensjonell eltruck som sikrer god fremkommelighet på dårlig underlag. Foto: Linde

Vesentlig raskere enn beste konkurrent

Linde X20 - X35 hevdes å være de første eltruckene som har samme høye ytelse og styrke som Lindes forbrenningsmotordrevne hydrostattrucker og dermed langt høyere enn konvensjonelle elektriske trucker. Dette inkluderer blant annet mestring av store stigninger, langsiktige høye håndteringshastigheter og drift i miljøer med store mengder støv og smuss, opplyser Linde i sin presentasjon. Produsenten viser til TÜV-sertifiserte ytelsestester som bekrefter at X20 - X35-serien er like kraftig som Linde H20 - H35 når det gjelder godshåndtering og at håndteringstiden per pall er bedre enn alle konkurrerende eltrucker: For å laste 56 paller på en lastebil brukte X25 35,4 minutter mens H25 brukte 35,7 minutter. Beste konkurrerende merke brukte på sin side 40,2 minutter. Også på kostnadssiden var det store forskjeller. Basert på en strømpris på 0,15 euro pr. kW/t og en dieselpris på 1,15 euro hadde H25 en kostnad på 19,01 euro og X25 på 19,10 euro for å laste de 56 pallene. Kostnaden for nærmeste konkurrent var på 20,88 euro, opplyser Linde.

X-serien tilbys foreløpig kun med litium-ion-batterier

For å oppnå de høye ytelsene blir det benyttet motorer som er basert på synkron reluktans teknologi (magnetisk motpolsteknologi) som skal forbedre effektiviteten til driv- og løftemotorer med opptil 5 prosent. I tillegg er motorene utstyrt med såkalte neodymium-magneter og ikke minst sikrer vannkjølingen av strømforsyningsmodulene høye ytelser over en lang periode uten behov for pauser.

X-serien er også utstyrt med en høyere bakkeklaring og større hjul enn en konvensjonell eltruck som sikrer god fremkommelighet på dårlig underlag. For første gang har Linde også utstyrt eltruckene med en gummibærende drivaksel slik de benytter på forbrenningsmotortruckene. Dette forhindrer at vibrasjoner og støt utløst av ujevnt underlag overføres til føreren via hjulene.

Produktsjef Bjørn Gustavsen hos den norske Lindeimportøren Hesselberg Truck AS opplyser at X-serien i første omgang vil bli tilbudt med 80 volts litium-ionbatterier fra 460 til 775 Ah.

Utvendig ser man knapt forskjell på den nye X-serien og hydrostattruckene som ble lansert i 2019. Foto: Linde

Forventer mest salg av E25 - E35

De aller fleste brukerne vil imidlertid klare seg godt med den nye standardserien E20 - E35. I likhet med X-serien er de utstyrt med Lindes kombistyreaksel som gjør at trucken nærmest svinger rundt sin egen akse og kombinert med de mer kompakte dimensjonene byr serien på svært god manøvrerbarhet. De vil bli tilbudt med både bly-/syre- og litium-ion-batteri eller brenselcellesystemer. Eksisterende batterier kan også fortsatt brukes og en palletruck er alt som trengs for et sideveis batteribytte.

Begge de elektriske seriene er som nevnt bygget på samme plattformkonsept som ble utviklet til de forbrenningsmotortruckene som ble lansert for et par år siden. Dermed har også førerne av de nye eltruckene samme gode sikt mellom masten, til sidene og oppover. Alle seriene benytter også det samme førerhuset. Alle tre serier har også en nesten identisk oppsett av kontrollelementene, noe som betyr at operatørene knapt legger merke til når de går fra en truck til en annen.

I likhet med forbrenningsmotortruckene er også de nye elektriske truckene oppkoblet for overføring kjøretøydata og at feilsøking og programvareoppdatering kan gjøres via nettet.

Bjørn Gustavsen opplyser at Linde, i hvert fall foreløpig, ikke har noen planer om å lansere en Roadster-utgave av den nye serien. Han kjenner ikke til når den tyngre E35 - E50-serien vil bli fornyet.

Linde Material Handling opplyser avslutningsvis at produksjonen av X20 - X35 starter opp i september og E20 - E35 i januar. Salget starter imidlertid allerede nå.

Opphav og kilder: Linde, Hesselberg Truck, Logistikk & Ledelse

KLIKK for alle artikler i Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.143