23948sdkhjf

Familiebedriften Frellumstad: Suksess med lastebil og kran

- Vi er en stor familie, og gleden for arbeidet vårt er en viktig faktor, sier Monty Frellumstad i Steinar Frellumstad Kran og Transport.

TRANSPORTØKONOMI: Hva er suksessfaktoren i norsk godstransport på vei? Steinar Frellumstad Kran og Transport noterte en omsetning på 27 millioner og et resultat før skatt på 23,7 prosent.

Les også: 44 transportbedrifter med solid inntjening i 2020

Historien til firmaet med base i Skoppum sør for Horten starter for 45 år siden, i 1976. Da kjøper Steinar og Lise Frellumstad en lastebil med kran, og kjører for entreprenør Olav Klyve. Etter hvert fikk firmaet flere biler, og sønnen Monty Frellumstad kom for alvor inn i firmaet etter at han var ferdig med skole i 1995. I 1999 ble bedriften et AS, og i dag eier Monty og faren Steinar halvparten av aksjene hver.

- Vi har kun biler med kran, og kjører for bygg og anlegg rundt hele Østlandet og Sørlandet, sier daglig leder Monty Frellumstad.

Firmaet har mange kunder i porteføljen, blant annet store entreprenører som Veidekke, Skanska og Bygg og Maskin, takløfting for Byggpartner, Protan og Icopal, og kjøring for utleiefirmaer.

- Hva består bilparken deres av?

- Nå har vi ni biler, og vi har tre til i bestilling. En ny kommer til høsten, og to stykker på våre 2022. Alle er lastebiler med kran, og de fleste er Volvo, men vi har også noe Scania, sier Frellumstad.

Bilene er utstyrt med kraner fra 32 tonnmeter til 95 tonnmeter.

- Vi kjører med tilhenger, og frakter blant annet brakker, containere og forskaling på Østlandet, sier Frellumstad.

Bildet over: Fra venstre på bildet er Steinar, Monty og Nina Frellumstad. Førstnevnte startet bedriften Steinar Frellumstad Kran og Transport for 45 år siden.

Suksessfaktoren

Som i mange andre familiebedrifter legges det ned atskillige timer med arbeid, og jobben er en livsstil.  

- Jeg vet ikke om jeg klarer å fortelle deg nøyaktig hvilke suksessfaktorer vi har i vår bedrift. Det jeg tror er en viktig faktor er at vi har dette som en livsstil, og vi jobber veldig mye. Min kone og jeg er en liten administrasjon som gjør mye selv. Alt fra papirarbeid til vedlikehold og pussing av utstyr. Og det er avgjørende at vi begge er med på dette, for med så mange arbeidstimer er det viktig at begge har forståelse for det, sier Frellumstad.

Han forteller videre at de ønsker å inkludere sjåførene så godt de kan. De er ikke bare et nummer i rekka, men en del av familien.

- All ære til de fantastiske sjåførene våre. De står på og gjør virkelig en god jobb. Vi har som eksempel fire stykker som sluttet hos oss, men som nå har kommet tilbake. Vi har sjåfører som har vært hos oss i 12 til 15 år, og det tyder på at de trives, sier Frellumstad.

HMS, oppfølging og gode rutiner

Han tok selv lastebillappen i 1993, og kjørte så fort han hadde mulighet til det. I dag er det lite kjøring, men mest administrativ jobbing. Sjåførene hans har hver sin bil som de har ansvaret for, og de kjører på timer.

- Vi har veldig lite skader på våre biler, og jeg tror det er fordi sjåførene får et eierforhold til bilene sine. Vi er tilknyttet "Kvalitet og miljø på vei" gjennom Norges Lastebileierforbund, og har gode rutiner på oppfølging av sertifiseringer og opplæring av sjåførene, sier Frellumstad.

Han legger til at en annen suksessfaktor er faste rutiner på timeregistrering og fakturering, og at det gjør at de får en bra flyt på økonomien. Forholdet til kundene trekker han også frem.

- Vi klarer å skape et positivt samarbeid med kundene våre, og det er viktig. Vi kan godt ta en diskusjon, men den blir på en enkelt sak. Det er ikke dermed sagt at samarbeidet opphører. Det er viktig at det er takhøyde, sier Frellumstad.

Bekymret for råvareprisene

I et år med korona har det vært usikkerhet, og en periode i vinter var roligere enn normalt.

- Vi har ingen faste rytmer på sesong og ikke sesong, så det er litt vanskelig å si hva som er normalt. Vi kan ha det stille midt på sommeren, men ha masse å gjøre på vinteren. Det er et resultat av når anleggene vi kjører til starter og stopper, sier Frellumstad.

Resultatet fra 2020 ser bra ut for Skoppum-bedriften, og 2021 ser også bra ut skal vi tro daglig leder. Men det er en ting som bekymrer han mer enn korona.

- Korona er en ting, men jeg er mer bekymret for råvareprisene som skyter i været. De påvirker alle de vi kjører for, og stopper våre kunder opp så mister vi oppdrag. Samtidig har vi tre biler i bestilling nå, og dyrere priser på råvarer er jo ikke så gunstig for de som ønsker å kjøpe bil.

Frellumstad gjorde gode avtaler da han kjøpte sine biler slik at det ikke skulle bli noe usikkerhet rundt kostnadene der.

- Ønsker dere som bedrift å vokse videre?

- Vi er nok komfortable med den størrelsen vi har nå, men kanskje en til to biler til hadde vært ønskelig. Vi har noen kunder på gang, slik at vi kanskje må øke litt på grunn av oppdragsmengde. Målet er ikke å bli størst mulig, men å tjene penger på hver eneste bil vi har, sier Frellumstad.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.094