23948sdkhjf

Retro: Bare grillen var forskjellig

MARS 1994:
Fiat og PSA Group lanserte en helt ny generasjon med varebiler.

 

De to store bilprodusentene Fiat og PSA Group hadde samarbeidet om produktutvikling og produksjon helt siden 1978. Tre år senere hadde deres første felles nyttekjøretøy sett dagens lys som ble solgt under navnene Fiat Ducato, Citroën C25 og Peugeot J5.

I 1994 hadde det gode samarbeidet resultert i en ny transporterserie med totalvekt fra 2,7 til 3,5 tonn, denne gang under navnene Fiat Ducato, Citroën Jumper og Peugeot Boxer.

Både Citroën Norge og Peugeot-importør Bertel O. Steen så frem til å få bilene til Norge. Fiat-importør Ugland Motor Import uttalte imidlertid at de foreløpig ikke ville ta inn Ducato.

 

Andre saker fra Logistikk & Ledelse nr. 2-1994:

Moss havn rustet opp

Etter lenge å ha ligget i skyggen til Oslo havn, oppdaget stadig flere at Moss havn på mange måter hadde en bedre plassering. Dette resulterte i en formidabel aktivitetsøkning og Moss Havnevesen hadde derfor investert 28 millioner kroner i en ny 40-tonns containerkran og 80 meter nytt kaianlegg.

Med planene om dobbeltsporet jernbane til havnen og direkte veiforbindelse fra E6, så de mest entusiastiske for seg at knutepunktet for all transport i Østlandsregionen ble flyttet til Moss.

 

Ble styrt av mikroprosessorer!

STILL kunne stolt melde at deres nye snile EGU-20 var utstyrt med en helt nyutviklet elektronikk med blant annet et impulsanlegg som ble styrt av mikroprosessorer. Dette skulle resultere i både rask akselerasjon og en fullstendig trinnløs kjøring.

Forøvrig kjennetegnet snilen seg med svært kompakte mål (52 cm lang og 70 cm bred) hvilket gjorde den godt egnet til bruk i lastebiler.

Kilde: Kilde: Logistikk & Ledelse nr. 2-1994

Artikkelen er en del av vårt tema om Logistikk & Ledelse RETRO.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078