23948sdkhjf

Vakre, tunge biler i arbeid - bildeserie fra i dag

GJELLERÅSEN: Av og til må man bare sette seg i grøften og nyte synet. I dag hadde vi massetransport i fokus.

FLOTTE LASTEBILER: Som kjent er Gjelleråsen på Rv4 en av Norges mest fasjonable åser. Den ligger som et skille mellom Oslo og Nittedal, og er på mange måter som Hallandsåsen nede i Sverige ned mot Skåne - bare tøffere.

Over her passerer det daglig langt flere lastebiler enn personbiler, i hvertfall målt i tonn, og det er faktisk et helt perfekt sted å sitte i mdtrabatten om man digger ekte lastebiler. Jeg tanker da mest på ekte arbeidsbiler - dvs at de godt kan være jålete, men de MÅ kunne brukes til arbeid.

I dag hadde jeg tenkt å fokusere på anleggsbiler og massetransport - for det første fordi jeg personlig synes det er de kuleste bilene. De er høye, robuste og røffe - utstråler litt  cowboy og mye ekte muskler. Men også fordi massetransport er noe det kjøres mest av - og ikke minst over Gjelleråsen.

Her fraktes bla.stein fra Fornebu til Hakadal. Frank Vestveit i Gunnar Knutsen AS (de røde og hvite), kunne i en artikkel tidligere i vår fortelle at de bare i februar og mars hadde kjørt 2593 lass med en snittvekt på 29 tonn.

Oslo Kommune har faktisk en stor utfordringe med alle massene som kjøres og klimabelastingen. Nede på Skillebekk rett over grensen til Oslo ligger Franzefoss sitt pukkverk Bondkall, som  produserer pukk og grus basert på uttak av bergarten syenitt. Anlegget mottar også asfaltflak fra entreprenører for knusing og gjenbruk.

Her går det noen titall vogntog i timen både inn og ut med last, på tvers av et heftig gang og sykkelfelt hvor trikotmafian kommer i 60 km/t i blant. All ære til T. Engene sjåføren som galant fikset gærninger fra begge kanter samtidig - og i tillegg hadde overskudd til å sende meg tommel opp.

Inne på anleggets parkeringsplass er det som en oppstilling av Hvem er hvem blant de store i massetransport. Fra Alf Johansen og Skreen (med bokstavene som er umulig å lese) via Guttomsen til Midstøl og en haug andre.

Veletablerte Esbjur og relativt sett mye nyere Antras Anleggstransport er blant andre bedrifter med tøffe anleggsbiler - for ikke å snakke om de elegante bilene fra Killingmo Freseservice da..

På Gjelleråsen ligger også store anlegg fra bedrifter med heftige transportbehov, som Ringnes, Arcus, Wurth med mye mer. I tillegg til at rundkjøringen selvsagt er transit både for dem som kommer fra Gjøviktraktene og skal dit.

Som betydde at det i løpet av en halvtime forografering dukket opp masse kjente navn som Iver Grini, Toten Transport, Tenden og mye annet kult. Mye mer enn jeg fikk fanget på film  :)

OG: En stor takk til bussjåføren som stoppet for å høre om jeg hadde det bra. Det måtte jeg jo svare rungende JA til, men jeg kan skjønne bekymringen, det er ikke så mange man finner i veikanten slik. Kudos for omtanken!

Opphav og kilder: Tungt

Kommenter artikkelen (1)
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125