23948sdkhjf

Ny drivlinje: Scania lover “vesentlig” forbedret drivstofføkonomi

Scania forbereder seg på sin største introduksjon siden 2016.

I mars i år skrev vi at Scania opplevde et fall i omsetningen worldwide i 2020 med 18 prosent. I Norge har 2021 startet bra, og Scania har fortsatt flest markedsandeler (46,2 prosent i april 2021).

I en fersk pressemelding skriver Norsk Scania AS at Scania introduserer en oppdatert Euro 6 lastebilserie som er planlagt for november 2021.

Scania skriver:

"- Gitt situasjonen med rekordhøy etterspørsel, mangel på halvledere og kommende introduksjon av ny produktserie har vi besluttet å legge alle kortene på bordet, sier Alexander Vlaskamp, Executive Vice President and Head of Sales and Marketing i Scania.

- Vi, og resten av bransjen, strever med mangel på halvledere. Dette har resultert i lange leveringstider og i noen tilfeller forsinkede leveringer. I tillegg forbereder vi oss på vår største introduksjon siden 2016. I denne situasjonen mener vi det er rettferdig å gi potensielle kunder et godt beslutningsgrunnlag når de vurderer kjøp av ny Scania, sier Vlaskamp.

Scania avslører ikke nøyaktig tidspunkt eller innhold i introduksjonen. Den eneste lovnaden er chassisoppdateringer og “vesentlig” forbedret drivstofføkonomi, sammenlignet med dagens serie. Dette bør bli sett i sammenheng med at Scanias lastebiler har blitt kåret “Green Truck” fem år på rad av ledende, tyske bransjetidsskrifter.

- Vi skal sikre at hele salgsstyrken har riktige verktøy og oppdatert informasjon på plass før introduksjonen av den nye 13-literserien i november. Vi er overbevist om at våre kunder vil sette pris på å få muligheten til å velge mellom en lastebil fra dagens serie eller en vesentlig oppdatert lastebil, med planlagt produksjonsstart i andre kvartal 2022, avslutter Vlaskamp.

Med den nye drivlinjen demonstrerer Scania sin dedikasjon til å drive skiftet mot et bærekraftig transportsystem, slik at vi kan møte klimamålene satt av Parisavtalen. Scania var den første kommersielle lastebilprodusenten til å sette klimamål som er godkjent av Science Based Target initiative (SBTi)."

Kilde: Norsk Scania AS

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.175