23948sdkhjf

Elektrisk Volvo: Raske og lydløse, men dyre

De elektriske Volvo FM og FH med totalvekt på opp til 44 tonn imponerte et knippe journalister under testkjøring.

TUNGT OG FOSSILFRITT: Våre kolleger i transportmagasinet.dk har nylig testkjørt el-Volvo på testbanen i Gøteborg. De ble imponert.

Les også: Volvo støter fra i tet

"De var rett og slett imponerende å kjøre. Selv om testkjøringen fant sted på Volvos demo-bane i Gøteborg, fikk man et fint inntrykk av bilenes prestasjoner", skriver Carsten Teiner i transportmagasinet.dk.

Med 660 hestekrefter og et girkasse-dreimoment på 28.000 Nm mangler ikke de elektriske lastebilene trekkraft. El-lastebilene er raskere i akselerasjonen enn en lastebil på diesel.

Lastebilene som ble brukt i denne testen var FH og FM med 35 tonn totalvekt. Som i alle el-biler er det maksimalt dreiemoment helt fra 0 km/t, så det er mye kraft også ved bakkestart.

Transportmagasinet.dk skriver videre at de tunge el-lastebilene starter i 7.- eller 8. gir, men at de veksler ned hvis behovet er der. For eksempel hvis du starter i en oppoverbakke. Det sikrer at man får en myk igangkjøring.

De bilene som ble testet er såkaldte "førserie-biler". De er ikke i serieproduksjon nå, men det mangler bare noen få detaljer og finpussing på teknikken.

Støyen er betydelig redusert

I mai skrev tungt.no at fra 1. juli 2021 vil alle nye elektriske kjøretøyer i EU være pålagt å gi et bestemt lydnivå når de kjører med hastigheter under 20 km/t. Lydnivået som kreves blir høyere etter hvert som hastigheten øker. Ved maksimal hastighet på 20 km/t skal det være minst 56 desibel.
Les mer om bra lyd i lastebilen her...

Transportmagasinet.dk skriver at istedenfor et støynivå på 79 decibel som man har i et førerhus med en dieselmotor, er el-lastebilen nede i 69 decibel. I en dieselbil kan man høre motoren, men i en el-lastebil er dek dekk- og vindstøy som registreres.

Kort ladetid

Med 43 kW vekselstrøms-lader tar det rundt ti timer å lade opp el-lastebilen fra 0 til 100 prosent. Hvis du har tilgang på 250 kW likestrøms-hurtiglader tar det rundt to timer.

Batteriene er Volvos egne, produsert i Skövde i Sverige. De er helt firkantet som legoklosser, som sikrer bedre plassutnyttelse på chassiet og større sikkerhet rundt eventuelle trafikkuhell.

Lastebilene produseres på samme samlebånd som diesellastebilene, hvilket senker totalomkostningene. Produksjonen for de tunge bilene starter ved fabrikken i Gøteborg, mens de lette vil produseres i Blainville i Frankrike.

Det er en del forskjeller

El-lastebilene er naturligvis en klar vinner på støy og miljø. Kjørefølelsen er helt på høyde med diesel-lastebilene, mener våre kolleger i transportmagasinet.dk.

Men, det er mer som spiller inn hvis valget står mellom elektrisitet eller diesel.

Prisen er betydelig høyere på el-lastebilen, men servicen er generellt billigere da det ikke er så mange deler som blir slitt og skal skiftes ut.

Vekten er også en forskjell. En elektrisk lastebil veier mer enn en dieseldrevet lastebil. Det betyr også at vekten på lasten må være mindre.

Transportmagasinet.dk skriver at Volvo vil hjelpe til med analyser av sjåførens kjørevaner, lastekapasitet, driftstid og rekkevidde, slik at utbytte av en el-lastebil skal bli så optimalt som mulig. 

Les hele testen og se video på transportmagasinet.dk

Kilde: Transportmagasinet.dk

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.117