23948sdkhjf

Norges- og sjåførreklame: Elling Tuft Transport i fransk film

Fransk tilhengerprodusent ønsket å lage en reklamefilm. De valgte Norge og Elling Tuft Transport.

FRANSK I NORSK NATUR: Filmen har blitt mer enn bare en reklame for hengere. Den viser også frem noen fantastiske sider av sjåføryrket, og kan kanskje virke som en rekrutteringsvideo til bransjen.

- Det var veldig moro å få lov til å være med i filmen, sier daglig leder Elling Tuft.

- Hva var det som gjorde at dere ble valgt til å være med i denne filmen?

- Vi har en god relasjon til den franske produsenten Legras, og de synes den norske naturen er fantastisk. Så var det nok litt tilfeldig at vi kjøpte en Legras-henger akkurat da de tenkte å lage en film, svarer styremedlem John Gunnar Nerstad.

Elling Tuft Transport fikk i mars i år hengeren som er med i filmen, og filmen ble laget ikke lenge etter. Det er den fjerde Legras-hengeren de har kjøpt.

Legras Industries sier i en kommentar til tungt.no at de i Norge har solgt over 100 hengere siden år 2000.

Hittil i 2021 er det i følge OFV-statistikken nyregistrert to nye Legras-hengere i Norge. Med den nye reklamefilmen skulle vi tro at det tallet vil gå opp.

- Vi er veldig fornøyd med disse hengerne. Sælig fordi de er så fleksible og kan brukes til transport av alt fra stein og løs leca, til flis og trevare, sier John Gunnar Nerstad i Elling Tuft Transport.

Over Hardangervidda

Filmingen ble gjort på strekningen Sokna til Hardanger, over Hardangervidda. Sjåføren på filmen er Hans Otto Laursen (bildet under), og han kjører fast for Elling Tuft Transport. Til daglig går dete settet mest på Østlandet, men også noe øst-vest.

- Det var en utrolig god fotograf som var med og filmet, og været var helt strålende. Dette var tidlig på året, så over fjellet lå det fortsatt snø. Legras ønsket å vise frem i filmen at hengeren kan brukes til mye forskjellig, og derfor fraktet vi både flis og trevarer, sier Nerstad.

Denne hengeren er tredje generasjon av Legras Nordic Side Door. Den er utviklet i samarbeid med kunder i Norden, og testet under nordiske forhold.
Produsenten Legras skriver at "hengeren tilbyr en fleksibel, økonomisk og bærekraftig løsning, av høyeste kvalitet og med markedets sterkeste gulv. Det høye antallet godstyper som kan kjøres sikrer mindre tomkjøring, optimal utnyttelse av hengeren, og overgangsklar løsning."

Jubileum for Elling Tuft

Sokna-bedriften Elling Tuft Transport startet opp sin virksomhet i 1996, og feirer i år 25 år. Noen jubileumsfeiring har det derimot ikke blitt enda.

- Vi må få til det, men venter nok til litt nærmere nyttår, sier Tuft. 

Firmaet driver med ulike typer transport. De store kundene er Asak, Fellesskjøpet, Viken Skog, Biovac, Begna Bruk og Moelven. Godset er alt fra matvarer, til stein, flis og trematerialer.

- I systemet vårt går det rundt 19 biler, men alle de er ikke heleid av oss. Vi har noen biler som er deleid mellom oss og sjåføren. Det er for at sjåføren skal få mer eierskap til det vedkommende driver med, sier Nerstad.

Fimaet har ti fast ansatte. Firmaadressen er på Sokna, men mesteparten av driften skjer fra Hønefoss.

Noen fakta om Legras-hengeren

For over 45 år siden, i 1974, utviklet Legras Trailers Europas første "moving floor" lastebilhenger.

- Dette gjør Legras Trailers til den mest erfarne produsenten av "moving floor"-hengere. Hengeren til Elling Tuft Transport er Legras Nordic Side Door Trailer generasjon 3, sier Martin Schødt fra Legras.

- John Gunnar Nerstad fra Elling Tuft Transport kom til oss og sa at han hadde behov for en henger raskt, så vi gjorde det beste vi kunne for å imøtekomme dette, sier Schødt.

- John Gunnar har selv mange års kjennskap til Legras, og har selv tidligere kjørt med Legras hengere som sjåfør. Mye av utviklingen er gjort i samarbeid med blant annet John Gunnar, sier Schødt.

  • Legras eget fullengde chassis
  • 3 x 9 tons SAF INTRADISC CD aksler, med løft på 1. aksel og en selvstyrende 3. aksel.
  • ALCOA Dura-Bright felger.
  • Legras 10 mm gulv – tåler 9-tonns gaffeltruck på gulvet.
  • Hydraulisk løftbar toppbjelke over sidedørene med 400 mm – (fjernbetjent)
  • Indvendige forsterkningsplater.
  • Gangbro med fjærbelastet dør, for økt sikkerhet til sjåføren.
  • Forsterket bakdører, med dobbelt artikulerende hengsler.
  • Pneumatisk gulvpresenning for at beskytte gulvet mod slipende produkter.
  • Stor lyspakke, for ekstra sikkerhet på veiene, med blant annet ekstra blinklys og bremselys.

Kilde: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.062