23948sdkhjf

Høyspenning fra Asko og Torpa Bilruter med sveitsisk teknologi

Denne bilen er tidligere observert av det norske facebookpolitiet, og nå tikket det jaggu inn en offisiell pressemelding også.

ELEKTRISK LANGTRANSPORT: Vi snakker om bilen Emma, som har oppstått på et Volvo-chassis og ruller på sveitsiske skilter i transportoppdrag for Asko i Norge.

Fortrinn: Emma kan lades på 45 minutter!

Det følgende har vi plukket fra pressemeldingen.

  • 44 tonn totalvekt
  • Fire elektromotorer som samlet gir 680 hestekrefter
  • Batteripakke på 500 kWt
  • Kan lade med 350 kW effekt
  • Rekkevidde 30 mil?

En versjon med batterier på 1.000 kWt er klar til å settes i trafikk mot slutten av året. Det vil ventelig gi en rekkevidde på opp mot 60 mil.

Sveitsiske Futuricum

«Emma» er utviklet av sveitsiske Designwerk under varemerket Futuricum. Volvokonsernet kjøpet nylig seksti prosent av aksjene, mens det norske teknologiselskapet CHSnor AS er agent for Futuricum-konseptet i Norden.

Kent Ibsen er adm. dir. i CHSnor, og forteller at bilen er en demonstrasjon i regi av Grønt Landtransportprogram. Dette er et offentlig - privat samarbeid mellom næringslivet og staten ved Klima- og miljødepartementet.

Programmet starter nå et storskala pilotprosjekt for batterielektriske, tunge lastebiler. Målet er å få minst 100 tunge el-lastebiler på vegene på Østlandet som kan «lynlade» på et antall offentlig tilgjengelige energistasjoner lokalisert nær hovedveier eller logistikksentra på Østlandet.

Men øøøø, det står ikke når målet skal nås???

Mange store norske transportører med

Asko Transport AS skal lede prosjektet, og mange større og mindre transportselskaper deltar. Torpa Bilruter fra Dokka i Innlandet er valgt til å kjøre testbilen med Tonerud Transport, Br Hansens Transport, Hagens Transport, O Westad & Sønner, Glacio og Engelund Termofrakt som observatører. Andre transportselskaper blir også invitert med i prosjektet.

Prosjektet skal vise veien fra enkelteksempler av el-lastebiler til et større antall biler som kan lade på offentlige ladeplasser for store kjøretøy.

I dag finnes ikke infrastruktur for lading av slike kjøretøy, bare enkelte ladepunkter i privat regi. Et annet mål med prosjektet er å oppnå konkurransedyktige kostnader med dieselbiler av tilsvarende størrelse.

Prosjektet skal inspirere energileverandører til å utvikle effektive ladeløsninger, kjøretøyleverandører til å levere biler, kommuner til å finne tomter for energistasjoner og finansinstitusjoner til å tilby løsninger som reduserer risiko for transportselskaper i overgangen til ny, utslippsfri teknologi.

Fakta: Grønt Landtransportprogram er initiert av 26 landsomfattende organisasjoner, og skal i samarbeide med staten bidra til å halvere klimautslippene fra transportsektoren mot 2030.

Mer om Grønt landtransportprogram - bli med å halvere utslippene (nho.no)

Kilde: Pressemelding fra Flowchange AS

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.094