23948sdkhjf

STILL opp i 13,8 meters høyde

STILLs nye smalgangstruck NXV med fører nede har en løftehøyde opp til 13,8 meter, mer enn 5 meter høyere enn dagens GX-X/GX-Q. Løftekapasiteten på opptil 1.500 kilo er 150 kilo mer enn forgjengeren.

Dermed må man vel kunne fastslå at STILL tar et aldri så lite kvantesprang på denne typen smalgangstrucker. NXV har fører nede og kan både leveres med sving- eller teleskopgafler.

Med bilde fra kameraet som er plassert midt mellom gaflene og en ny cross line laser får truckføreren god assistanse til å plassere gaflene i riktig høyde og midt på pallen. Foto: Still

Løftehøyden på 13,8 meter gjelder svinggaffelvarianten som har tilleggsløft, og det sier seg selv at truckføreren er avhengig av hjelp for å kunne håndtere paller både raskt og sikkert i slike høyder. Aktiv laststabilisator sørger for at masten er stabil under innsetting og uttak av pall og oppgis å bidra til opptil frem prosent høyere håndteringskapasitet. Med bilde fra kameraet som er plassert midt mellom gaflene og en ny cross line laser får truckføreren god assistanse til å plassere gaflene i riktig høyde og midt på pallen. STILL opplyser også at en valgfri posisjonslaser på masten støtter den horisontale tilnærmingen til riktig reolposisjon. Når laserpekeren retter seg mot det tilsvarende merket på reolen, er riktig tilnærmingsposisjon nådd.

I tillegg til å være robust har NXV har kompakte mål og med svinggaffel hevder produsenten at nærmest hvilken som helst plass i lagerlokalet utnyttes optimalt.

Semiautomatisk kjøring

STILL påpeker imidlertid at kapasitetene til den nye smalgangstrucken først blir utnyttet maksimalt i kombinasjon med OptiSpeed eller iGo pilotnavigasjonsgrensesnittet. Med dette kommuniserer NXV med lagerstyringssystemet og kobler prosessene i lageret til en intelligent helhet. Når truckføreren mottar en transportordre, vet trucken neste lokasjon og kalkulerer den raskeste kjøreruten dit.

Roger Mosbakk, Key account Manager i STILL Norge, opplyser at OptiSpeed kontinuerlig justerer kjørehastigheten i reolgangen, uavhengig av løftehøyden. NXV kan blant annet også utstyres med lastdeteksjon som utløser kjøre- og løftestopp når tillatt belastningsvekt overskrides.

God ergonomi

Før NXV ble lansert gjennomgikk naturligvis den nye truckmodellen en rekke praktiske tester. STILL viser blant annet til en feltstudie hos det tyske selskapet Bad Heilbrunner hvor truckførerne var spesielt fornøyde med ergonomien. Spesielt trakk de frem førersetet med justerbar ryggstøtte som er spesielt designet for å redusere belastingen på ryggraden, den proporsjonale sete- og fotplatejustering, muligheten for å tilpasse alle betjeningselementene til føreren og den gode sikten. Dessuten gir Still Easy Control truckførerne rask oversikt over alle truckens nøkkeldataene og de kan også programmere sine ti «favorittknapper» med de viktigste funksjonene, i henhold til deres individuelle krav.

Kilde: STILL

Artikkelen er en del av vårt tema om Truck i fokus.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.078