23948sdkhjf

Kjørt: Maxus e-Deliver 9 - fire hestehoder foran forgjengeren

I segmentet store elektriske varebiler er det ikke mange om beinet - rekkevidde, pris og ikke minst tilgjengelighet fører til at e-Deliver 9 tar mesteparten av kaka foreløpig.

Første inntrykket av Maxus e-Deliver 9 er at interiøret er fire hestehoder foran Maxus EV80. Det skulle kanskje bare mangle siden vi beskrev forgjengeren som å gå inn i en Transit fra begynnelsen av 90-tallet. Men også hele designet både utvendig og innvendig gir et godt inntrykk på den nye kineresern, noe vi ikke kunne si om EV80. I tillegg så gir byggekvalitet, materialvalg, berøringsskjerm, radio og ikke minst dørene til varerommet nå et godt inntrykk.


Bilde over: Inntrykket bak rattet er bra, selv om innstillingsmulighetene på både ratt og førerstol burde vært bedre. Unødvendig mye vindsus fra vinduene ble også notert. Ergonomien ellers er god. Foto: Annelise Andreassen

God rekkevidde

Inntrykket av rekkvidden er bra. Gjettometeret stod på 28 mil / 100% da vi startet. På en fin sommerdag med ca 22 grader kjørte vi uten noe last fra Røyken til Drammen sentrum , til Røyken, til Heggedal, til Lørenskog og så tilbake til Røyken. En strekning på totalt 132 km dominert av landevei og motorvei med 80 km/t. Gjettometeret stoppet på 149 km resterende rekkevidde og omtrendt 50 prosent av batteriet. Nå skal det sies at e-Deliver 9 ikke angir batteriprosent, men viser en liten "bar", så dette blir litt gjetting.

Noen detaljer vi synes burde vært bedre:

Kun mulig å stille rattet noen få cm opp eller ned. Førersetet har kun lengde- og ryggjustering.

Dårlig tetting rundt dørene fører til mye vindstøy, jeg trodde stadig vekk at vinduet ikke var helt oppe.

Noe upresis styring, men mer irriterende er den dårlige svingradiusen.

Den adaptive cruisecontrollen virker upresis og rykker og napper i forhold til bilen foran.

Ikke nøyaktig angivelse av batteriprosent.

Maxus e-Deliver 9 kan leveres med batteri på 72 kWt eller 88,5 kWt som denne har. Prisdifferansen er på ca 50.000 for hvert batteritrinn.


Bilde over: Angivelsen av strøm på batteriet (øverst til venstre) burde vært vist i prosent. Men instrumentene er ellers lette og fine å lese. Foto: Fredrik Saugstad

"Alle" velger det store batteriet

Det Bernhard Jahnsen, Salgssjef Maxus Norge forteller, er at kunder som Posten og flere andre stort sett går for det store batteriet fordi det er "greit med den ekstra rekkevidden" selv om det går litt på bekostning av nyttelasten.

Bestilte 50 stk

Posten har nylig bestilt 50 stk e-Deliver 9 og RSA kan notere seg nest best på elektriske varebiler med 516 elektriske varebiler fordelt på Euniq MPV (49), EV80 (52), e-Deliver 9 (72 stk) og e-Deliver 3. De blir kun slått av Toyota (1508 registreringer på Proace Electric), til og med 31.august. 

- Det hele handler om tilgang på biler fra fabrikken, forteller Bernhard.


Bilde over: Denne kan fås med 9,7 eller 11 kubukkmeters varerom. Denne har 11 m3 og er registrert som 3,5 tonns varebil (N1). Men det jobbes i kulissene (er oppe til høring) med en N2-versjon av e-Deliver 9. Den får totalvekt på 4050 kg som kan kjøres på B-førerkort innenfor 100 km fra bedriften. Foto: Fredrik Saugstad

- Vi ser et skifte nå, de store skal elektrifisere, mens for den enkelte håndverker sitter det litt lenger inne.

Hva med konkurrentene?

Volkswagen e-Crafter er det frem til og med august 2021 registrert 29 stk av og slektningen MAN eTGE har 21. Mercedes-Benz eSprinter er det fortsatt bare seks av i landet og elektrisk Iveco Daily er det registert en av i år.

Registrerte elektriske varebiler Fra 01.01.2021 til 31.08.2021:

Toyota Proace: 1 508
Peugeot e-Expert: 464
Citroën e-Jumpy: 353
Maxus e-Deliver 3: 342
Nissan e-NV200: 331
Renault Kangoo Z.E: 302
Opel Vivaro-e: 256
BYD T3: 123
Maxus e-Deliver 9: 73
Maxus EV80: 52
Maxus Euniq MPV: 49
Volkswagen e-Crafter: 29
MAN TGE: 21
Mercedes-Benz eVito: 13
Mercedes-Benz eSprinter: 6
Mercedes-Benz EQV: 5
Fiat Ducato: 1
Iveco Daily: 1
Kia e-Soul: 1
MAN eTGE: 1

Bompengefritak

Oslo bystyre og Akershus fylkeskommune har vedtatt nye regler for bompasseringer fra 1. mars 2020, etter forslag fra styringsgruppa i Oslopakke 3. Takstene for elbiler økes, med innføringen av Oslopakke 3. El-varebiler slipper helt å betale bompenger. Årsaken til det bomfritaket for el-varebiler er, ifølge Klimaoslo.no, at man vil stimulere til en grønnere varetransport. Styringsgruppa i Oslopakke 3 mener at bompenger kan gjeninnføres når omsetning og passeringsandelen av elektriske varebiler i bomringen har nådd et visst nivå, tilsvarende som for lette elektriske biler.

Lanserer Chassis

RSA lanserer også Chassis-versjonen som kan leveres med skap og bakløfter eller med plan. Denne fås i to lengder, men med en batteripakke på 65 kWt. Nyttelasten er 1260 kg før påbygg.

Fakta Maxus e-Deliver 9:

Rekkevidde: 296 WLTP kominert (oppgitt)
Batteri: 88,5 kWt
Hurtiglading: 42 minutter (20-80%)
Effekt: 200 hk
Dreiemoment: 310 Nm
Toppfart: 100 km/t
0-100 km/t: 18,4 sek
Pris fra: 549.900 kr
Pris denne: 679.900 kr
Varerom: 11 m3 / 5 paller
Nyttelast: Fra 1,2 tonn
Nyttelast denne: 860 kg
Egenvekt: 2640 kg
Tillatt totalvekt: 3500 kg
Hengervekt: 1,5 tonn
Enova-støtten for denne bilen er nå på 35.058 kroner.

Kilde: OFV / RSA / Enova

Artikkelen er en del av vårt tema om Varebil pickup elbil.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.125