23948sdkhjf

Volvos elektriske prototyper: Slik høres tre el-motorer koblet til en I-Shift ut

Volvo Trucks setter sine elektriske Heavy Duty-biler i produksjon om ett år - vi fikk en liten smakebit på Volvos stillegående fremtid.

Nå er vi inne på segmentet Heavy Duty Electric og Volvo Trucks nærmer seg produksjonen på FH, FM og FMX. Bilene på opptil 44 tonn får 540 kWh total batterieffekt og motoreffekt på 490 kW eller 666 hestekrefter. Det gjøres ved hjelp av tre el-motorer koblet til en I-Shift med ny programvare. 

Rekkevidde

Rekkevidden på en FH 4x2 med en snittvekt på 30 tonn i løpet av en dag er på svært generelt grunnlag beregnet til 30 mil, mens en FM 6x2 kan gå 38 mil. Det kommer an på en rekke faktorer. Sjåføren selv kan påvirke rekkevidden med +/- 20 prosent minst.


Bilde over: Det er trekkvognene som settes produksjon først i andre halvår 2022. Foto: Fredrik Saugstad

Lading

Med AC-lading på max 43 kW (max 22 kW på FL og FE) er bilene fulladet i løpet av 10 timer. Dette gir også mulighet for forvarming. DC-lading med max 250 kW gjør at 0 til 80 prosent går på 1,25 timer og 0 til 100 prosent går på drøye to timer forteller Volvo.

Bilde til høyre: DC og AC-lading med muligheter for forvarming / ready to run-løsning. Foto: Fredrik Saugstad

Kjøring

De finnes kun en prototype av hver i skrivende stund og vi fikk prøve FH og FMX. Det er ikke overraskende stillheten i hytta som slår oss først når vi setter av gårde. Støynivået er halvert forteller Volvo-folka. Bilen velger som regel å kjøre i gang i 7.trinn og følelsen av å kjøre en så stor "elbil" som skifter gear er ganske spesiell.


Bilde over: En tur på 45 km i Gøteborg-området med prototypene av FH og FMX. Foto: Fredrik Saugstad

For å virkelig merke hvor stille dette blir, må man skru av klimaanlegget. Da er det kun lyder fra hjuloppheng og andre ting du hører.


Bilde over: Det er svææært stille her inne. Batteriprosent og antatt rekkevidde vises under navi-bildet. Foto: Fredrik Saugstad

Å bedømme akselerasjon og styrke blir vanskelig, det er ingen motorlyd som kan hinte om hvor hardt den jobber. Her hadde det vært moro å få kjøre tilsvarende diesel på et demooområde for virkelig å se forskjellen. Det eneste vi kan si så langt er at dette virker svært behagelig å kjøre.

Les mer i Anleggsmagsinet Nr.7

Artikkelen er en del av vårt tema om Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093