23948sdkhjf

Rolf Engelund: - Kjøper kalkulerer med tariff på 185 kroner, men ikke en sjåfør kjører for det

- Kjøperen må ha forståelse for kostnaden ved å drive transport, sier Rolf Engelund.

TRANSPORTPRISER OG SJÅFØRLØNN: Daglig leder Rolf Engelund forteller historien til Engelund Termofrakt i artikkelen Bygget seg opp fra en varebil til 32 semier. Engelund har klare meninger om de økonomiske rammebetingelsene til til de som driver med transport i Norge.

- Transportbransjen er vanskelig økonomisk, sier Engelund.

- Hvordan er det å drive et transportselskap i dag sammenlignet med slik det var for 25 år siden da du startet opp?

- Det er klart at både biler og teknikken har utviklet seg mye. Men de økonomiske rammebetingelsene for å drive transport i Norge har stått stille. Jeg synes det er leit at vi må slite for hver eneste krone. Det virker som om både transportkjøper og politikere har vanskelig for å forstå økonomien i transportbransjen. Bompasseringer og alle avgifter vi blir pålagt gjør det vanskelig økonomisk, sier Engelund.

Engelund Termofrakt kjører blant annet matvarer. En sikker jobb, men den er ikke godt betalt, mener Engelund.

- Kjøperen må ha forståelse for kostnaden ved å drive transport, sier han.

- Den store utfordringen i dag er rekruttering av dyktige sjåfører til riktig lønn. En kunde kjøper en tjeneste hvor prisen er kalkulert ut fra en tarifflønn, som er 185,25 kroner. Men du får ikke en sjåfør til å kjøre for den lønnen, sier Engelund.

Han mener at skal transportbedrifter kunne drive bærekraftige virksomheter, så er de nødt til å ha med seg transportkjøperen for å kunne rekruttere dyktige sjåfører til riktig lønn.

- Det er utrolig vanskelig, og forståelsen for det finnes nesten ikke, sier han.

Les hele historien til Engelund Termofrakt i artikkelen Bygget seg opp fra en varebil til 32 semier.

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062