23948sdkhjf

Scania-Vabis i Skien: 60 år i tjeneste med 125 hk og 5,5 tonn nyttelast

Harald M. Nilsens 60 år gamle Scania-Vabis har fått seg en ansiktsløftning og ser minst like fin ut i dag som den gjorde da bedriften kjøpte den i 1961.

EKTE KJÆRLIGHET: – Jeg hadde den med på et treff i Danmark i august og til Lunde forrige helg, forteller eier Harald M. Nilsen til Telemarksavisa.

Artikkelen er laget av Telemarksavisa og gjengitt med tillatelse på Tungt.no. Se også bilder med bildetekster i karusellen på toppen.

Det var faren hans Isak som kjøpte bilen i 1961 for den nette sum av 69.000 kroner.

– Det var uten dekk, for de hadde vi fra andre lastebiler. Dette er den femte lastebilen firmaet kjøpte, og omregnet til dagens kroneverdi tilsvarer det rundt 840.000 kroner, smiler han.

Gikk på Hydro

Til å begynne med ble bilen brukt til kjøring på Hydros fabrikkanlegg på Herøya, deretter ble den brukt til kjøring i Grenland for Selmer.

– Den har den minste motoren Scania laget til disse lastebilene, en 7,2 liter, sekssylindret dieselmotor med 125 hestekrefter. Lasteevnen er 5,5 tonn. Faren min pusset den opp i 1985 og kjørte den videre selv som «visergutt» helt til han gikk bort i 1993.

Etter det ble lastebilen mindre og mindre brukt til den ble sendt opp til Haugerød & Nilsen på Brunkeberg. Der var det i sin tid planlagt et museum for lastebiler og Scaniaen skulle ende opp i utstillingen der.

Slik gikk det imidlertid ikke. Museet ble ikke noe av, og lastebilen ble stående utendørs i sju-åtte år før Harald fikk den tilbake og tok den med hjem til Skien.

Da var bilen preget av rust og forfall. Førerhytta var full av mugg og råte. Men ikke nå lenger.

Vært 50 år i firmaet

Kranringen Isak M. Nilsen er et tradisjonsrikt selskap i Grenland. Det var Isak M. Nilsen som startet eventyret med løft og transport i 1943. På midten av 1950-tallet utvidet han med biler med kran, og den første mobilkranen kom i 1960.

Sønnene Ivar og Harald startet i bedriften i 1967. I dag er brødrene for lengst pensjonister og har solgt seg ut av bedriften, som ledes av Ivars sønn, Magnus Nilsen.  

– Jeg har jobbet sammen med broren min i over 50 år. Han var inne på kontoret og jeg var ute og kjørte. Det gikk stort sett greit det, smiler Harald, og legger til at hans egne sønner ikke var interessert i kran og lastebil.

– Jeg var stort sett aldri hjemme. Det har sønnene mine fått med seg, så de var ikke interessert. Han ler igjen.

Sendt til Stiholt

– Det har vært en del jobb, ja. Vi fikk flere overraskelser jo mer vi tok den fra hverandre. Da vi kom til gulvet skjønte vi at det ble en for stor jobb for oss, humrer Harald.

Dermed ble lastebilen sendt til Stiholt, den største Scania-forhandleren i Danmark. Her sto den i tre år og fikk en full overhaling.

– En dansk smed har laget hele hytta som var gjennomrustet. Her tilpasset han maskinene sine slik at den er helt lik originalen. Nordjyske bil-lakkering sto for lakkeringsjobben. Både baklykter og frontlykter er originale.

Selv krana har fått ettersyn

Frontlyktene fant Harald i kjelleren hos Stiholt. De er til et prosjekt fikk han til svar da han lurte på om de kunne monteres på bilen.

– Ja, mitt prosjekt, svarte Harald og slik ble det. Sist vinter ble lemmene til lasteplanet laget av Bent Ødefjeld på Kranringens eget verksted, og selv krana har fått et aldri så lite ettersyn.

Hele jobben har kostet over en halv million kroner.

Opphav og kilder: Artikkelen er laget av Telemarksavisa og gjengitt med tillatelse på Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079