Bring-listen og det manglende selskapet - Linehaul Bildrift

TUNGT MED BRING: Da tungt.no gikk Bring-regnskapene etter i sømmene, dukket ikke Bring Linehaul Bildrift AS opp som et selskap under Posten Norge AS. Det vekket vår nysgjerrighet.
Selskapet eies i følge registrene ikke av Posten Norge eller av staten Norge som de andre Bring-selskapene, men står oppført som 100 prosent eid av holdingselskapet Agardh Holding, som igjen eies 100 prosent av advokatfirmaet Haavind.
Tungt.no spurte styreleder i Bring Linehaul Bildrift, Gøran Andreassen, om hvorfor det er slik.
- Virksomheten til Bring Linehaul Bildrift er 100 prosent eiet av Posten Norge AS. Uklarheten skyldes forsinkelser i oppdatering i de offentlige registrene, sier Andreassen.
Det forklarer hvorfor tungt.no ikke i førsteomgang hadde dette selskapet med i sin oversikt på regnskapet til "bring-selskapene". Det viser seg at Skatteetaten, som er kilde til "Aksjonærer", kun oppdaterer denne informasjonen en gang i året.
Rendyrket transportvirksomhet
Gøran Andreassen er forøvrig også styreleder i Bring-selskapene Bring Intermodal AS, Espeland Transport AS og Bring Equipment AS.
Bring Linehaul Bildrift er en virksomhet som ble skilt ut fra Bring Linehaul, som i dag er Bring Intermodal.
- Dette skjedde ut fra et ønske om en rendyrking av to ulike forretningsmodeller. En spedisjonsbasert virksomhet med fokus på intermodale løsninger i flere land, og en rendyrket transportvirksomhet med egne sjåfører og biler i Norge, sier Andreassen.
Bring Linehaul Bildrift ønsker i følge styrelederen å være et ledende transportselskap inn i det grønne skiftet, og være et trygt alternativ som transportpartner for store virksomheter.
Sjåførene samlet under et tak
Virksomheten i Bring Linehaul Bildrift driver på ordinær måte, med egen ledelse og administrasjon – samt noe kjøp av fellestjenester fra Posten-konsernet.
- I registrene står det at Bring Linehaul Bildrift har 167 ansatte. Hvem er det selskapet har som kunder?
- Bring Linehaul Bildrift har egne eksterne kunder, samt kjører en del for Bring Intermodal. Hovedinntektene er derimot fra egne kunder, sier Andreassen.
- Det er registrert driftsinntekter på 143 millioner kroner i 2020, med et resultat på minus 4,3 millioner. Kan du forklare det?
- Pandemi! En stor del av virksomheten driver transport inn mot sektorer som måtte stenge ned i store perioder av 2020 og 2021, sier Andreassen.
Han legger til slutt til at nedgang i inntekter for Bring Intermodal skyldes denne utskillelsen, og ikke redusert vekst i Intermodals segment.
Daglig leder for Bring Linehaul Bildrift er Karin Johanna Levin.
Opphav og kilder: Tungt.no, Brønnøysundregistrene, Proff.no