23948sdkhjf

Elektriske lastebiler for langtransport – se hvilke merker og når de kommer

Spådom: I fjerde kvartal 2022 og inngangen til 2023 er det ventet oppstart for alminnelig bruk av serieproduserte elektriske langtransportbiler i Norge. Noen merker leder an.

TUNGT OG FOSSILFRITT: Presset på elektrifisering av godstransport på vei blir stadig sterkere i alle kanaler.

Klimatrusselen gjør at internasjonale organer, norske myndigheter, interesse- og næringsorganisasjoner og lastebilprodusenter i dag knapt sender ut noe informasjon som ikke har minst en klimavinkling i seg.

Da snakker vi over 40 tonn og 30 mil på en lading. Og akkurat de parameterne dekker en stor del av vår drift.

Bio er "gammeldags"

Og mens budskapet for kort tid siden oftest handlet om noe med «bio», er dette allerede gammeldags i klimahierarkiet. Nå er det nullutslipp og elektrisk drift som dominerer – med hydrogen som nummer to hakk i hæl.

Viseversa er det antagelig ikke en lastebileier i Norge som ikke nå har begynt å spekulere på utfordringen med elektrisk.

Så er jo det norske transportmarkedet til en viss grad allerede i gang med elektriske lastebiler på kortere distanser. Til distribusjon, anlegg, avfall, containerflytting etc. Ikke de store volumene ennå, med 44 registrerte biler over 6 tonn første tre kvartaler i år, men takten øker.

Elektrisk langtransport om et år?

Og nå ser det ut som om vi også nærmer oss take off for det vi kan definere som ekte langtransport.

Trykk på bildet til venstre for å se litt av det vi har skrevet om emnet i år. 

John Strand, som er direktør i ASKO Transport, formulerer det slik i en artikkel vi nettopp har skrevet: «Høsten 2022 ser det ut til å kunne leveres elektriske trekkvogner for tung regional- og langtransport fra flere av merkene. Da snakker vi over 40 tonn og 30 mil på en lading. Og akkurat de parameterne dekker en stor del av vår drift

Tungt har derfor spurt de ledende lastebilleverandørene om status og planer for akkurat disse parameterne for deres merker:

  • elektriske lastebiler og trekkvogner myntet på langtransport
  • dvs. minst 40 tonn og 30 mil rekkevidde, med hurtigladeløsning
  1. Når regner dere med at kunder kan få slike biler registrert og operative i Norge?
  2. Hvilke konfigurasjoner, vekter og sannsynlige påbygg/brukstype blir tilgjengelig?
  3. Hvordan beskriver dere pris og "total cost og ownership" (TCO) på bilene relatert til tradisjonelle dieselalternativer?

 Slik svarer Viggo Noreng, sjef for Renault Trucks i Norge

- Dette er helt klart et spennende tema som opptar mange. Vi har ikke all verdens med detaljer tilgjengelig ennå, men etter planen vil en trekkvogn med generell kapasitet 40 tonn og 30 mil være i salg fra andre kvartal i 2023 for vår del. Da tar jeg selvsagt de vanlige forbeholdene om temperatur, topografi etc.

- I påvente av mer informasjon, blir da en 4x2 og 6x2 trekkvogn tilgjengelig, samt jevnlast anleggsbil basert på C-serie. Særlig tippbil har vært nevnt, men ett slikt chassis vil antakelig kunne benyttes til de fleste andre anleggskonfigurasjoner også. Hittil har vi jo levert tippbil, krokløft, liftdumper og skapbil på D16/ D-Wide. Vekter og mer nøyaktige spesifikasjoner kjenner jeg ikke foreløpig.

 - Pris er ikke kjent, men man får stadig mer batterikapasitet for samme prisen. Det er også ventet kraftigere ombordladere, slik at ladekapasiteten blir ytterligere forbedret, som vil gjøre bilene enda mer anvendelige og allsidige. Ad TCO vil investeringen fremdeles være nokså betydelig, men med mer ladekapasitet og enda større batterier, kan redskapen produsere mer, og besparelsen vs. diesel blir følgelig større. Særlig tydelig vil dette være ved AC-lading på eget anlegg.

Og når det er sagt: Langtransport tror vi fremdeles vil skje i hydrogenets tegn, da først og fremst som energibærer, senere brukt som drivstoff i IC-motorer. Før den tid, er det mye som skal gjøres innen optimalisering av diesel.

Slik svarer Bjørn-Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Trucks:

- De første kundebilene fra Volvo Trucks vil bli registrert i fjerde kvartal 2022 .

- De første bilene vil bli 4x2, 6x2 og 6x4 trekkvogner med inntil 44 tonn togvekt og 300 km rekkevidde, med høyhastighetslader opptil 250kW (DC). Bilene vil også ha system for depot-lading med inntil 43 kW, slik at bilen for eksempel kan motta strøm gjennom natten og på den måten blant annet holde batteriet varmt og kjøreklart til neste morgen.

på generelt grunnlag kan vi si at denne teknologien per i dag er dyrere i innkjøp enn tilsvarende diesel – mens TCO på diesel og elektrisk er tilnærmet likt

En vinterkald batteripakke vil fort senke effektiv kjørelengde med 20-30 prosent, hvis mye energi må gå til å varme opp batteripakken ved oppstart. Denne ladeløsningen vil samtidig som den mottar lading, også gjøre det mulig å motta landstrøm, som vil være effektivt på typisk kranbiler og andre påbygg som krever mye energi under «stillestående» arbeid.

- Vi kommenterer ikke pris, da det sjeldent er en lastebil i Norge som er helt lik den neste. Men på generelt grunnlag kan vi si at denne teknologien per i dag er dyrere i innkjøp enn tilsvarende diesel – mens TCO på diesel og elektrisk er tilnærmet likt.

Trykk på bildet for å lese Tungts siste prøvekjøring

Slik svarer Olav-Kåre Thingwall, PR- og informasjonssjef hos Bertel O. Steen Lastebil og Buss:

- Dette er interessante spørsmål, men vi er også i en tid med korte horisonter og stor grad av usikkerhet på flere plan. Da tenker jeg på det som er utenfor våre rekkevidde av påvirkning innen både leverandørkjeder og politikk. For ikke å spekulere over hva som kan bli svaret gitt at en rekke forutsetninger slår inn, blir det riktigst å vise til Daimlers ferske arrangement rundt emnet for pressen, som også Tungt.no har referert

I denne saken kommer det frem at elektrisitet kun er en del av bildet, det jobbes like hardt med løsninger for hydrogen, spesielt for langtransport. Og:

- Det blir ikke enten eller. Hos Mercedes-Benz Trucks er vi fullt forpliktet til lokalt CO2-nøytral transport. I 2030 vil vi at mer enn halvparten av våre nye biler som selges i Europa skal være lokalt utslippsfrie, sier Karin Rådström, styremedlem i Daimler Truck AG og ansvarlig for Mercedes-Benz Trucks,

På arrangementet i Wörth var for øvrig en rekke spennende Mercedeser tilgjengelig for prøvekjøring, blant annet eActros og GenH2 Truck. Sistnevnte har nå også fått godkjenning for testing på offentlig vei. Om tidsplanen for disse bilene opplyser Daimler følgende:

eActros for tung distribusjonstransport ble presentert i juni, og er planlagt å gå i fullskala produksjon i Wörth allerede fra oktober 2021. Denne har riktignok oppgitt 400 km rekkevidde, men med 27 tonn som treakslet distribusjonsbil.

Først fra 2024 er eActros LongHaul, som også er helt batterielektrisk, planlagt å være klar for serieproduksjon. Og i 2027 vil den første serieproduksjonen av GenH2-bilen med hydrogen brenselcelle rulle av produksjonslinjen på vei til kundene.

Slik svarer John Lauvstad, PR- og informasjonssjef hos Norsk Scania AS:

- Det er et veldig spennende tema. Hos oss har fabrikken nylig vist en presentasjon som sier at vi kommer med biler opp til 40 og 60 tonn i 2023 – og da tenker jeg at dette er biler som også blir registrert i Norge for kunder i 2023.

- Dette er biler som har rekkevidde til å kjøre 4 timer – eller 3 timer med 60 tonn - og som så kan lades i løpet av en 45-minutters pause. Hvilke konfigurasjoner er det imidlertid veldig tidlig å si noe om, men jeg tenker 4x2 trekker og 6x2 langbiler med hengerfeste.

- TCO er det fortsatt særdeles vanskelig å si noe presist om, fordi det er så mange parametere inne i bildet – og det er ennå mange forutsetninger som ikke er avklart. Noe av det viktigste er hvordan ladeinfrastrukturen skal komme opp å stå, hva det vil koste og hvem som skal ta kostnaden. Det viste jo ikke minst vår «tur» med bil fra Oslo til Tromsø.

- Men når det er sagt, så ringer vi stadig til Tromsø for å høre hvordan det går – og den bilen går og går den, helt problemfritt. Det er nesten så de der oppe er mistenksomme og tror at vi forventer problemer…

På litt lenger sikt er jo også disse tallene viktige for å forstå styrken i innsatsen; I 2025 regner vi med at 10 prosent av alle leverte Scaniaer er elektriske. Og det tallet stiger til 50 prosent i 2030.

Hvordan skal vi summere disse fire svarene?

Det er forholdsvis enkelt … men selvsagt ikke i praksis. La oss heller kalle dette en pekepinn for de virksomhetene som virkelig mener noe med å drive elektrisiteten fremover i latebilsektoren:

  • Volvo leverer først, Q4 i 2022
  • Renault følger i Q2 i 2023
  • Scania kommer i løpet av 2023
  • Mercedes er på banen i 2024

Men hva annet finner vi at er på gang?

Joda, stort sett alle lastebilprodusenter er på ballen. Men la oss aller først også slå fast at det allerede er en rekke tidligere annonserte lanserings- og leveringstidpunkter fra de store aktørene som nå er ganske kraftig forskjøvet de siste par månedene.

Hovedbegrunnelse er den globale mangelen på databrikker. Det slår ikke like hardt og samtidig, men vær sikker på at det gjelder alle de store aktørene. Det er legitimt spørre om det blir databrikkemangel som forsinker det grønne skiftet i lastebilverden? Her kommer det mange tøffe beslutninger for aktørene fremover, og det blir artig å se hvem som er tøffest.

  • MAN har tidligere oppgitt 2024 som sitt startpunkt for serieproduksjon. Her lokkes det med hele 500 km rekkevidde – men på en 26-tonnsbil. Nå skal det likevel ikke så store regneferdigheter til for å konvertere dette til ca, 300 km og 40 tonn.
  • DAF er en spennende dark horse i dette feltet. Nederlenderne har store Paccar i ryggen, de har elektriske LF og CF i salg, og de ser egentlig ut til å ha alt på plass til å gyve løs – men holder kortene forholdsvis tett til brystet. Med en forholdsvis beskjeden tilstedeværelse i Norge, har de heller ikke brukt «trikset» med å bruke elektriske Norge som testmarked.
  • Iveco er også spennende. For det første fordi de har vært sympatisk pragmatiske og valgt å kjøre bio- og gass-sporet så hardt i noen år nå, en teknologi som faktisk nytter i klimakampen nå. Og så har de i tillegg knyttet seg mot amerikanske Nikola som både snakker elektrisk og hydrogensk. Batteri-elektriske Nikola Tre er den mest spennende på kort sikt. I kvartalsrapport Q3 2021 skriver Nikola at «opp til» 25 biler blir bygget allerede i år. Hvor raskt dette bygges ut til et volum av kundebiler fremstår fortsatt som uklart.
  • Tesla? Ja, så har vi selvsagt Tesla Semi da – en av de første elektriske vidunderbilene som ble bestilt av norske kunder. ASKO bestilte 10 stykker i 2017. Siden ble leveringene utsatt noen ganger – siste antydninger er til 2023…

OBS: I morgen avholdes for øvrig Nordic EV Summit på Norges Varemesse i Lillestrøm. Ifølge arrangør Elbilforeningen er dette årets viktigste møteplass for elbiler og elbil-industri. Så blir det litt spennende å se hvilke elektriske lastebiler som presenteres der - Scania?

Opphav og kilder: Tungt.no

KLIKK for alle artikler i Tungt og fossilfritt.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.219