23948sdkhjf

Nye 13-literen blir Scanias kronjuvel neste ti år - Super-navnet har vært med siden 1961

I kveld har Scania snakket varmt om sin nyhet til pressen, i morgen skal den kjøres. Og da får vi kanskje de første livebildene av de nye kameraspeilene også?

TUNGT I SÖDERTÄLJE: Den aller første gruppen journalister som får prøvekjøre Scanias nye 13-liter er på plass i Scania-hovedstaden. TransportMagasinet og Tungt.no er selvsagt på plass.

Foreløpig har vi fått høre store lovord om den nye motorgenerasjonen av Scania selv. For den østsvenske lastebilprodusenten er jo dette nøkkelen i deres nærmeste fremtid - eller kronjuvelen de neste ti årene og så.

Selv om mye av hypen i bransjen for tiden handler om batterier og hydrogen, er det diesel, rettere sagt dieselteknologi, som tar det meste av støyten frem til 2030 eller 2040. Og da er det jo der man må være best mens det fortsatt står på.

Scania har selv meget høye tanker om sitt reduserte forbruk, og angivelser på 8 prosent er et substansielt tall. Som regel bommer de ikke grovt på slikt. Det som jo er greit å huske er selvsagt at dette er sammenliknet med de beste 2021-modellene. Skal du bytte ut en fem år gammel bil, blir antagelig tallet vesentlig bedre...

Men selv om pressen får kjørt noen av disse nye variantene i morgen, er det ingen grunn til å håpe at vi på noen måte kan verifisere dette. Det må det grundige tester til for å vise - aller helst ute i bilflåter hos kunder.

Det vi kan verifisere, er imildertid at å bruke navnet Super på den nye motorserien meeeget dieselgjerrige seksere virker som en genistrek. Eier du navnet "Super", forplikter det jo.

Navnet har bestått siden 1961, og Scanias museum her i Södertälje har en imponerede samlig Super-biler. Den blågule 140en jeg hadde utsikt til fra middagsbordet har besøkt både Hardangertreffet og Evensen Tour.

Men utenfor sto nå denne nye Superen - og med de heftig omtalte nye kameraspeilene fra Scania - som vi av en eller annen grunn ikke har fått "live" pressebilder på ennå. Og vi må si at vi lurer litt - både på plasseringen og utformingen (litt... fuglebrett?...).

Scania sier de har gått inn for å å lage "noe annet", og det har de gjort. Blir spennende å sjekke ut i morgen. 

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125