23948sdkhjf

Kjøre- og hviletid: Norsk sjåfør med 33 brudd på 29 dager

- Dette er det groveste tilfellet vi har hatt, Svein Gunnar Vintertun ved utekontroll vest i Statens vegvesen.

KJØRE- OG HVILETID: Lasten skal frem, men ikke for enhver pris. Kontrollørene ved Seljestad kontrollstasjon kom i forrige uke over verste tilfellet av brudd på kjøre- og hviletid som de har sett.

Den norske sjåføren av vogntoget var på vei fra vestlandet til Sverige med fisk i lasten da han ble stoppet på Seljestad torsdag kveld i forrige uke.

- Sjåføren prøvde bevisst å skjule alvorlige brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene ved å registrere pause i skriveren mens han kjørte, sier kontrollør Vintertun.

- Han virket ganske fortvilet for situasjonen, men det var jo en situasjon han selv hadde satt seg i, sier Vintertun.

Sjåføren fikk gebyr for 13 brudd på kjøre- og hviletiden, og åtte brudd som var så grove at de blir anmeldt. I tillegg fikk han flere advarsler.

- Han hadde totalt 33 brudd på kjøre- og hviletiden på 29 dager, sier Vintertun.

Det ble ikke bare anmeldelser. For disse forholdene fikk sjåføren også 13.000 kroner i gebyr, mens firmaet han kjører for fikk 26.000 kroner i gebyr. I tillegg til dette fikk han også 4.000 kroner for to utslitte dekk.

Kjørte tilnærmet 12 timer uten stopp

På Håbakken ble det samme kveld i forrige uke stoppet et vogntog hvor sjåføren fra Romania ble meldt til politiet for brudd på kjøre- og hviletiden. Vedkommende hadde kjørt uten sjåførkort i fartsskriveren for å lage diverse pauser. Kjøringen uten kort var ikke i Norge.

Vogntoget fraktet internasjonalt stykkgods fra Sverge til Bergen.

Kontrollørene fant ut at det var gjennomført 12 timer og fire minutter kjøring tilnærmet uten stopp. Den lengste pausen var på syv minutter. Det var kjørt 15 timer og 30 minutter daglig der store deler av kjøringen var uten kort i skriveren, står det i kontrollrapporten fra Håbakken.

I tillegg til anmeldelsen fikk føreren 1.000 kroner i gebyr og firma 2.000 kroner i gebyr. Det ble også gitt bruksforbud for sikthindrende gjenstander i frontruta og dårlig lastsikring.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Trafikk og utekontroll.

Kommenter artikkelen (1)
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093