23948sdkhjf

Nye lastebiler: Se hvor lang ventetiden er - og hva leverandørene sier

TUNG VENTETID: Kjøper du ny lastebil nå, må du regne med å måtte vente lenge før du får kjøre den. Tungt.no har spurt lastebilleverandørene hva som er status akkurat nå.

  • Leveringstid er rundt 10 måneder lengre enn normalt.
  • Årsakene er flere, men i hovedsak mangel på deler.

Se først på denne: "I nød lærer naken kvinne å spinne", heter ordtaket. Noen transportbedrifter velger nå heller å kjøpe brukt, enn å vente lenge på nye bil. Som Geilo Tomteservice som kjøpte seg en brukt Scania da de hadde behov for ny trekkvogn.

Situasjonen krever innsats fra alle ledd i hele verdikjeden.

Det er informasjonssjef hos Scania, John Lauvstad, som sier dette da vi spør han om leveringstid. Se svarene fra lastebilleverandørene lenger ned.

Stiller bak i køen

Alle de store lastebilleverandørene opplever nå lengre leveringstider enn normalt, opp til ti måneder lengre ventetid. Årsakene er i all hovedsak mangel på deler til produksjonen, da spesielt halvledere og elektriske komponenter.

Hva er så en halvleder? Jo, det er en gruppe stoffer (som grunnstoffene silisium og germanium) som leder elektrisitet dårligere enn metall, og derfor brukes disse stoffene i mikroelektronikk. Mangel på halvledere gjør for eksempel at lastebilprodusentene ikke får de mikroprosessorene som skal monteres i bilene.

Og ikke bare det! Blant alle mulige produsenter som har behov for mikroprosessorer, er lastebilprodusentene sendt et stykke bak i køen. Derfor er det også blitt ekstra lang ventetid på nye biler.

Hva er status hos lastebilprodusentene?

Tungt.no har spurt de ledende lastebilleverandørene om status på leveringstid. Dette er spørsmålene de fikk:

  1. Hva er leveringstid nå på nye lastebiler?
  2. Hvordan er dagens leveringstid sammenlignet med leveringstiden for et og to år siden?
  3. Hva er det som skaper lang leveringstid?
  4. Er det noen modeller som har kortere eller lengre leveringstid?
  5. Noe annet dere ønsker å legge til?

Bjørn-Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør i Volvo Trucks:

  1. Avhengig av type chassis kunden trenger har vi fra tre til 12 måneders leveringstid på chassis akkurat nå.
  2. Standard leveringstid på chassis hos Volvo er fra to til fire måneder avhengig av type chassis.
  3. I all hovedsak er det mangel på halvledere som skaper den største utfordringene akkurat nå. 
  4. Elektriske lastebil-chassis kan leveres på veldig kort tid, ned mot tre måneder. Utover denne modellen varierer det veldig.

Bjørn-Inge Haugan sier at det er mangel på halvledere som skaper den største utfordringene akkurat nå. Foto: Frode Tellevik

Helene Norman-Dupuy, salgsdirektør Iveco Norge: 

  1. Etter at vi har sendt ut ordrebekreftelse, er leveringstiden rundt midten av 2022, og vi opererer også med diverse ledetider for påbygg etter bestilling.
  2. Dagens leveringstid er rundt regnet dobbelt i forhold til fjoråret og året før. Iveco har stort sett ikke hatt leveringsutfordringer i 2019-20.
  3. Det er mangel på diverse deler som skaper utfordringer i produksjon som igjen leder til utvidet leveringstid.
  4. Da dette forandrer seg fra uke til uke er det vanskelig å være konkret akkurat nå.
  5. Iveco estimerer at leveringssituasjonen vil være utbedret rundt sommeren 2022.

Helene Norman-Dupuy sier at leveringstid er rundt regnet dobbelt i forhold til fjoråret. Arkivfoto: Haakon Førde

Atle Havig, direktør Nordic Truckcenter AS:

  1. Vi har bestilt opp et antall biler blir levert fra uke 46-2021 til uke 17-2022. Etter dette har fabrikken noen få byggeplasser igjen i Q2-2022, men disse fylles fort opp.
  2. Leveringstiden på enkelte modeller fra DAF er opp imot 1 år. For et til to år siden lå leveringstiden på tre til fire måneder.
  3. Det som skaper lang leveringstid er som alle kjenner til den utfordringen som er i markedet med mangler forskjellige deler i perioder. Dette sammen med et salg hos DAF som er all time high på grunn av ny modell.

Atle Havig melder at salget hos DAF er all time high på grunn av ny modell. Arkivfoto: Haakon Førde

John Lauvstad, PR- og informasjonssjef hos Norsk Scania AS:

  1. Dette varierer fra spesifikasjon til spesifikasjon så det er vanskelig å gi en generell leveringstid.
  2. Den er, for de fleste modeller, lenger.
  3. I hovedsak mangel på halvledere og andre elektroniske komponenter. Hos Scania har vi etter at man ble kjent med leveringsutfordringene, samarbeidet ekstra tett med våre underleverandører, samt iverksatt tiltak i produksjonen for å begrense forsinkelsene. Ledetiden er dessverre lenger enn normalt i dagens marked og det bedrer ikke situasjonen at dette gjelder hele leveransekjeden inklusive påbyggere som også har utfordringer med å få tak på nok komponenter.
  4. Enkelte spesifikasjoner innen distribusjonsbiler og trekkere er ikke like mye berørt.
  5. Situasjon står høyt på agendaen i Scania CV og vi gjør hva vi kan for å begrense omfanget. Situasjonen krever innsats fra alle ledd i hele verdikjeden herunder produksjon hos underleverandører. Når vi ser «lyset» i tunellen er vanskelig å si, men vi har løpende god dialog med våre kunder som venter på bil.

John Lauvstad er usikker på når situasjonen blir bedere, men sier de har løpende god dialog med sine kunder som venter på bil. Foto: Haakon Førde

Viggo Noreng, sjef for Renault Trucks i Norge

  1. Tunge lastebiler slottes nå i august 2022.
  2. Normal leveringstid for chassis har vært rundt tre til fire måneder. I dag er den rundt ti måneder.
  3. Primært tilgang på komponenter.
  4. Enklere biler med to akslinger har kortere leveringstid enn de med flere aksler.
  5. Vi har opprettholdt vårt tilbud av ferdigbygde biler. Også denne ordningen er berørt, men biler i pipeline bidrar til potensielt vesentlig kortere leveringstider. Vi har satset særlig på skapbiler.

Viggo Noreng sier at leveringstiden i dag er rundt ti måneder. Arkivoto: Haakon Førde

Olav-Kåre Thingwall, PR- og informasjonssjef hos Bertel O. Steen Lastebil og Buss:

1. Vi har for tiden en noe avvikende leveringssituasjon i forhold til hva som er normalt for våre lastebilmerker Mercedes-Benz og Fuso.

3. Årsaken til dette er primært den etter hvert velkjente mangelen på halvledere (semi conductors) i verdensmarkedet. Dette rammer vår lastebilproduksjon både direkte og indirekte via underleverandører. Bakgrunnen for dette er forhold som ligger langt utenfor vår kontroll, men som selvsagt skaper problemer for alle ledd i verdikjeden, fra produsent til kunde.

Konsekvensen for oss er at denne situasjonen kan føre til noe lengre leveringstid på enkelte lastebiler, som igjen dessverre kan ramme kunder som har bil i bestilling. Vi er i tett dialog med vår leverandør Daimler AG, for å minimalisere ulempene og konsekvensene dette medfører for våre kunder.

4. Forsinkelsene er ikke spesielt knyttet opp til enkelte modeller eller varianter. I noen tilfeller betyr det at leveringstiden i år kan være lengre enn hva den gjennomsnittlige leveringstiden var for et år siden. Den generelle og normale leveringstiden på våre lastebiler er avhengig av mange faktorer og kan variere fra tilfelle til tilfelle.  

5. Vi antar at de kjente utfordringene rundt tilgangen på halvledere fortsatt vil gi noe ustabilitet i leveringssituasjonen en tid fremover dessverre. Det betyr igjen at det kan være knyttet usikkerhet til å kunne forutsi eksakte leveringstider i en periode.    

Opphav og kilder: Tungt.no

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.156