E39 Rogfast "E03" lyst ut: Megaprosjekt som bør være interessant for både norske og utenlandske
Innen midten av januar må tilbudene ha kommet i boks på en av de største kontraktene i E39 Rogfast-prosjektet eller "E39 Rogfast. Entreprise E03 – Hovedtunneler, Harestad – entreprisegrense E03/E02" som den heter hos oppdragsgiver.
– Interessen og antall henvendelser fra nasjonale og internasjonale entreprenører forteller oss at det er stor interesse i markedet til bli med å bygge et så stort prosjekt, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo.
Fakta om E03:
Toløps tunnel fra Mekjarvik i sør – halvveis til Kvitsøy i nord
Lengde 9 kilometer – totalt 18 kilometer tunnel
Betongelementer i vegg og tak
Det skal bygges 14 tekniske bygg og 7 pumpestasjoner
125 meter fire felts vei i dagen
Kontraktsform – enhetspris med prekvalifisering og forhandling
Byggherreanslag 3,5 milliarder kroner
Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31
Konkurransegrunnlaget gjelder entreprise E03 som omfatter hovedtunnelene, løp 11 og 12, fra dagsone på Harestad og nordover til entreprisegrense mellom E03 og E02.
Slik skal den bygges:
Entreprise E03 hovedtunnel sør, skal bygges som en toløpstunnel inkl. forskjæring med tverrsnitt 2*T10,5, ca. 9km. Tunnelen skal drives på 5% synk ca. 8km nordover fra tverrslaget i Mekjarvik og 1km på 5% stigning sørover mot Harestad. Entreprisen omfatter også sprenging og sikring av tunnel, bergrom/stoller og tverrslag, samt vann og frostsikring, grøfter-rørarbeid og veibygging. Tunnelen skal ha betongelementer i vegg og tak. Det skal bygges 14 tekniske bygg, 7 pumpestasjoner samt en del mindre konstruksjoner i tunnelen. Det skal bygges portaler, ett teknisk bygg og ca. 125m 4 felts vei i dagen. Det skal bygges en interimsvei til forskjæringen fra Harestadveien.
Det skal etableres en plastret sjøfylling, der det meste av steinen fra tunnelen skal plasseres.
Opphav og kilder: Statens vegvesen