23948sdkhjf

E39 Rogfast "E03" lyst ut: Megaprosjekt som bør være interessant for både norske og utenlandske

Entreprise E03 som omfatter blant annet 18 kilometer med tunnel har et prisanslag på 3,5 milliarder kroner.

Innen midten av januar må tilbudene ha kommet i boks på en av de største kontraktene i E39 Rogfast-prosjektet eller "E39 Rogfast. Entreprise E03 – Hovedtunneler, Harestad – entreprisegrense E03/E02" som den heter hos oppdragsgiver.

– Interessen og antall henvendelser fra nasjonale og internasjonale entreprenører forteller oss at det er stor interesse i markedet til bli med å bygge et så stort prosjekt, sier prosjektleder Oddvar Kaarmo.

Fakta om E03:

Toløps tunnel fra Mekjarvik i sør – halvveis til Kvitsøy i nord
Lengde 9 kilometer – totalt 18 kilometer tunnel
Betongelementer i vegg og tak
Det skal bygges 14 tekniske bygg og 7 pumpestasjoner
125 meter fire felts vei i dagen
Kontraktsform – enhetspris med prekvalifisering og forhandling
Byggherreanslag 3,5 milliarder kroner
Rogfast er en del av fergefri E39 og blir 26,7 kilometer lang når den står ferdig i 2030/31

Konkurransegrunnlaget gjelder entreprise E03 som omfatter hovedtunnelene, løp 11 og 12, fra dagsone på Harestad og nordover til entreprisegrense mellom E03 og E02. 

Slik skal den bygges:

Entreprise E03 hovedtunnel sør, skal bygges som en toløpstunnel inkl. forskjæring med tverrsnitt 2*T10,5, ca. 9km. Tunnelen skal drives på 5% synk ca. 8km nordover fra tverrslaget i Mekjarvik og 1km på 5% stigning sørover mot Harestad. Entreprisen omfatter også sprenging og sikring av tunnel, bergrom/stoller og tverrslag, samt vann og frostsikring, grøfter-rørarbeid og veibygging. Tunnelen skal ha betongelementer i vegg og tak. Det skal bygges 14 tekniske bygg, 7 pumpestasjoner samt en del mindre konstruksjoner i tunnelen. Det skal bygges portaler, ett teknisk bygg og ca. 125m 4 felts vei i dagen. Det skal bygges en interimsvei til forskjæringen fra Harestadveien.
Det skal etableres en plastret sjøfylling, der det meste av steinen fra tunnelen skal plasseres.

Kilde: Statens vegvesen

Artikkelen er en del av vårt tema om Anbud oppdrag kontrakter.

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Send til en kollega

0.093