Tunge lastebiltilhengere: Det suverent mest solgte merket i 2021 er... Sjekk listen
REGISTRERINGER TILHENGERE TIL LASTEBIL: En grei tommelfingerregel er at det selges dobbelt så mange lastebiler som tilhengere i samme år.
Sånn ser det mer eller mindre ut i år også; første 11 måneder er det registrerte nesten 4000 lastebiler - og nesten 2000 tunge tilhengere over 16 tonn.
Litt forskjell er det likevel, salget av lastebiler er opp 4 prosent siden i fjor - salget av tilhengere er ned 3,5 prosent siden i fjor (sammenliket med samme periode). Og det betyr at tilhengerregistreringene tatt seg opp i andre halvår, siden det lå 13,6 prosent under ved inngangen til sommeren.
Den store fascinerende forskjellen mellom lastebil og tilhengere er likevel det ekstreme utvalget i tilhengermerker. Mens vi snakker om 7 - i beste fall 8 - lastebilmerker, er antall tilhengermerker nå hele 97 forskjellige som er registrert i 2021.
Tilhengerbransjen er altså en helt annen industri enn lastebilbransjen.
Krone er kongen av 2021
Styrkeforholdet i toppen av tabellen fortsetter slik vi så etter første halvår i 2021 - men som er en kraftig omveltning siden 2020:
I fjor var det Schmitz Cargbull som funklet på toppen, mens Krone var en blek skygge. I år har Krone øket med 150 prosent fra en 6. plass i fjor, og troner komfortabelt foran Schmitz, som på sin side har rygget nesten 50 prosent.
Schmitz holder likevel 2. plass - hårfint foran Istrail.
HFR har tatt tilbake sin 4. plass, men Ekeri er fortsatt på solid fremmarsj fra i fjor, og ligger kun 10 registreringer bak HRF
Og Van Hool i støtet
På sjetteplass har Maur hodet over vannet, mens det er på 7. plass Van Hool som har fortsatt sin fine utvikling og virkelig gjort furore i år. Nor Slep på 8. har måttet tåle betydelig motbør i tallene, mens Närko på 9. kan notere pen fremgang målt mot samme periode i fjor.
Vi bringer bare topp 10 på listen denne gang også, og her har nykommeren Ozmen Damper fortsatt grep om 10. plass - selv om antallet ned til Kassbohrer og Carnehl er så få at det ikke er noen garanti for at de holder 10. plass når desember er talt opp.
Konklusjonen for i år ser fortsatt ut til å være en litt atypisk trend hvor de større merkene taper til fordeler for mange små merker. De fleste andre kjøretøysektorer - om vi ser bort fra elbil - er preget av konsolidereringer.
Kilde til listen under er Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) registrerte tilhengere over 16 tonn per 30. november 2021.
Nr. | Merke | Antall | Andel |
Total for rapport | 1895 | ||
1 | Krone | 250 | 13,2 % |
2 | Schmitz Cargobull | 168 | 8,9 % |
3 | Istrail | 162 | 9,6 % |
4 | HFR | 134 | 7,1 % |
5 | Ekeri | 124 | 6,5 % |
6 | Maur | 103 | 5,4 % |
7 | Van Hool | 75 | 4,0 % |
8 | Nor Slep | 72 | 3,8 % |
9 | Närko | 57 | 3,0 % |
10 | Ozmen Damper | 45 | 2,4 % |
Opphav og kilder: OFV, Tungt.no