97 prosent av jernbanens kontrakter, men 90 prosent av verdiene, går til norske bedrifter
TUNGT PÅ BANE: - Siden 2019 har 97 prosent av kontraktene for utbygging av jernbanen gått til norske entreprenører. Kun fem oppdrag har gått til internasjonale aktører.
Det hevder Bane NOR i dagens pressemelding.
Men litt lenger nede i meldingen kan vi fort redusere 97 til 90 prosent... Å sammenlikne kontrakter på 10 millioner og og 1 milliard er litt epler og bananer da. Vel:
For de siste tre årene opplyser Bane NOR at de har tildelt 172 kontrakter med verdi fra 10 millioner kroner opp til flere milliarder kroner. 167 av kontraktene har gått til norske entreprenører.
– Vi har mange gode erfaringer med utenlandske selskaper, og noen store kontrakter har gått til internasjonale virksomheter. Det er likevel de etablerte bedriftene i Norge som er ryggraden i utbyggingen av jernbanen, mener Martin Rosenlund (bildet), direktør for Kontrakt og marked i Bane NOR.
Lokale ringvirkninger
De fem oppdragene som er tildelt utenlandske leverandører har en estimert kontraktsverdi på 4,5 milliarder kroner. De utgjør tre prosent av Bane NORs entreprenører, med oppdrag verdt rundt 10 prosent av den totale porteføljen.
Bane NOR skriver samtidig at de internasjonale aktørene i stor grad leier inn lokale underleverandører, og henviser til Follobane-prosjektet hvor rundt 70 prosent av kontraktsverdiene er videreført til lokale bedrifter.
– Vi ser at kontrakter til utenlandske selskaper også får positive ringvirkninger. Det er ikke overraskende for oss, men gledelig, sier Rosenlund.
Betaler for spisskompetanse
Rosenlund trekker også frem kontrakten for grunnarbeidene for dobbeltsporet mellom Nykirke og Barkåker i Vestfold. Oppdraget ble tildelt det italienske fellesforetaket Sapi Nor. Kontrakten hadde en verdi på 3,7 milliarder kroner, hvor norske virksomheter står for over 60 prosent av verdiskapningen.
– Vi trenger både de store internasjonale aktørene og det norske leverandørmarkedet. Det gir konkurranse om kontraktene, slik at vi får mer jernbane igjen for pengene, sier Rosenlund.
Han viser til at de største internasjonale aktørene har spisskompetanse som vi trenger i enkelte prosjekter, som bygging av tunnel i løsmasser, gjennom fjell med tunnelboremaskin eller oppføring av komplekse brukonstruksjoner.
Om offentlige anskaffelser
I Hurdalsplattformen uttaler regjeringen at offentlige anskaffelser og kontraktstørrelser må tilpasses, slik at norske bedrifter kan delta i konkurransen.
– Vi er helt enige med Regjeringen på dette punktet. Ikke fordi det er en politisk ambisjon, men fordi det er en riktig kommersiell beslutning for oss. Etablerte bedrifter i Norge er vårt grunnfjell. Vi trenger deres kompetanse, sier Rosenlund.
Opphav og kilder: Bane NOR pressemelding