23948sdkhjf

Time for time, spesialtransport på Møre med Kenneth Skrede

- Jeg trives utrolig godt som yrkessjåfør, og får oppleve mye spennende hver dag, sier Kenneth Skrede.

I serien "MENNESKENE PÅ VEIEN" skal vi nå få være med Kenneth Skrede fra Skodje på jobb, en dag i desember. Han har kjørt lastebil siden 2009, og jobber for Aco Transport AS i Tennfjord på Mørekysten. 

- Som yrkessjåfør får jeg prøvd ut mye forskjellig, jeg opplever mye rart, lærer ting hele tiden, og jeg styrer hverdagen min selv. Det er derfor jeg trives så utrolig godt i denne jobben, sier Skrede.

Han kjører en Scania R 650 trekkvogn med Scania orginal påbygg og litt påkost utvendig. Bak bilen har han en fireakslet Vang maskinhenger fra 2013, men venter nå på en ny henger fra Vang som skal være klar i løpet av 2022. I jobben for Aco Transport flytter han i hovedsak maskiner og utstyr for entrepenører på Sunnmøre, og oppdragene får han direkte fra kundene som ringer eller fra andre samarbeidspartnere.

- En vanlig dag på jobb for meg starter som regel med flytt av en maskin, som er avtalt dagen før. Av og til så blir det forrandringer og en må snu litt om på planen som var lagt videre utover dagen, men mye er mulig med god kommunikasjon mellom meg og maskinfører eller prosjektleder, sier Skrede.

Hviletider blir tatt ute i felt, enten i forbindelse med fergetur, eller på en plass han må stå for å bli ferdig med pause.

- Lastebilen står enten parkert på parkeringsplassen vår på Vadset eller hjemme hos meg. Er jeg på langtur blir det pause der det passer best, sier Skrede.

En helt vanlig dag med spesialtransport

Her får du et innblikk i hverdagen til yrkessjåfør Kenneth Skrede.

08.00: Står på Vestnes fergekai og venter på ferga som skal gå klokken 08.10. Bra med trafikk på morgen.

- Jeg tar denne fergen omtrent en gang i måneden, som regel i forbindelse med utstyr som skal til Aco Anlegg sitt prosjekt på Harøysundet. Eller andre plasser en skal med gods, sier Skrede.


    09.20: Truckfører hos Uniteam avdeling Årødalen er i gang med lossing av containere som ble lastet opp fra Aco sitt mellomlager. 

    - Aco Transport har ett lagerområde som vi har disponibelt til våre kunder. Her frakter jeg tomme containere som har kommet fra Oslo, og stått på lageret vårt mens kunde for eksempel venter på leveringssted, sier Skrede.


    11.00: I gang med oppdrag nummer to denne dagen, lasting av plastrør på Harøysundet som skal tilbakeleveres hos Brødrene Dahl i Molde. Disse plastrørene er 18 meter lange og veier 400 til 500 kilo per stykk. Fra lasteplassen til mottaker i Molde er det rundt 38 kilometer.


    12.30: Ferdig losset hos Brødrene Dahl i Molde og klar for avreise på neste oppdrag. Lossingen av plastrørene tok rundt 30 minutter ved hjelp av en liten hjullaster og en truck. Deretter tomkjøring fra Molde til Ørskogfjellet hvor dagens tredje oppdrag venter.

    14.00: En Volvo ec 220 gravemaskin skal flyttes fra Aco Anlegg sitt prosjekt på E136-Ørskogfjellet.

    - Det er maskinfører og lærling Jonas som belter på maskinen. På grunn av covid-19 så må maskinfører belte av og på tralla, for å prøve å begrense eventuell smitte. Hvis jeg selv må kjøre maskinen så blir den vasket av maskinfører, og jeg bruker engangshansker, sier Skrede.

    Lastsurring er viktig, og Skrede bruker rundt 15 minutter fra han kommer til han reiser med maskinen.

    - Tiden det tar varierer litt selfølgelig med tanke på hvor maskinen står i forhold til der jeg kan laste den på. Og jeg bruker kun kjettinger til å sikre denne, som her 10 mm surrekjetting. Stropper tør jeg ikke bruke til å surre en maskin, sier han.

    Denne dagen var det snøføre på toppen, og slaps lengre nede, men ellers bra underlag å kjøre på.

    - Entrepenøren som har vintervedlikeholdet på Ørskogfjellet står på å gjør en bra jobb, spesielt hvitstripesjefen. Det skal ikke være spesielt vanskelig å komme seg over fjellet, men ettersom vi har mange utenlandske vogntog her kan det by på problemer for oss. Spesielt toaksla trekkvogner med relativt dårlige vinterdekk, sier Skrede.

    Kartet viser de stedene Kenneth Skrede er innom denne dagen i desember.

    14.20: Klar for avreise fra anleggsområdet på Ørskogfjellet.

    15.10: Klargjøring for lossing av gravemaskinen på nytt prosjekt for Aco Anlegg på Eikrem i Sula kommune. Her skal maskinen grave og gjøre klar nye boligtomter.

    17.00: Oppdrag nummer fire denne dagen, ferdig lastet. Graver som skal flyttes lokalt på Haramsøya for en kunde. Dette var det siste oppdraget denne dagen.

    18.20: Parkert for kvelden ved kontorbygget til Aco Anlegg på Vadset industriområde, ved siden av to andre Aco-biler.

    - Siden Aco Transport er deleid av Aco Anlegg så benytter vi oss av samme lokale. Vi er i hovedsak ett firma, men rent formelt er det et skille mellom anlegg og transport. Jeg bruker drøye ti minutter med bil hjem. Vi er heldige å ha firmabil, slik at vi kan ha lastebilene parkert på kameraovervåket område, sier Skrede.

    Kilde: Tungt.no

    Artikkelen er en del av vårt tema om Menneskene på veien.

    Kommenter artikkelen
    Tips redaksjonen
    Anbefalte artikler

    Send til en kollega

    0.127