23948sdkhjf

Norge sett fra Mo i Rana - Polartrans satser med nytt materiell

Industrisatsingen, bedre veier, sterke lokale kunder – alt dette gjør at Polartrans investerer for å posisjonere seg i et område med vekst.

TUNGT I NORGES SENTRUM: Vi publiserte nylig vår store liste over transportbedrifter i Nordland. KLIKK HER.

Høyt oppe på listen og med meget pene resultater finner vi Polartrans AS. Bedriften har en variert flåte av betongbiler, trekkere og forskjellige hengere.

- Roger Nykmark, hva er faktoren for suksess i Nordland?

- For oss har det med at vår drift er bygget opp rundt store og sterke lokale kunder og samarbeidspartnere. Mo er jo et industrisentrum, og akkurat nå er det i ferd med å skje store ting. Det har vært snakket om lenge, men nå ser vi batterifabrikk på gang og det skal bygges ny flyplass. Sammen med dette ventes det bygging av mye nytt i boligmarkedet. Så ja, vi står sterkt og har ambisjoner om å posisjonere oss for utviklingen som kommer og investerer i det.

- Gratulere med nye trekkere! Hvordan oppleves bestilling og leveringstider for tiden?

- Det er vel med lastebiler som med mye annet om dagen. Vi hørte tidlig om at det kunne ta tid, så vi hoppet i det og bestilte fire nye trekkere i mars for å få dem i år – og det gikk jo så vidt. Jeg har vel hørt at bestiller du bil nå, kan du regne med å få dem i 2023. Vi har også bestilt en del tungt betongutstyr, blant annet en betongpumi.

- Men når det er sagt så bygger vi ikke opp parken så mye, vi selger unna også. Vi har alltid hatt som filosofi om å ha nyere utstyr i parken. Både fordi vi tror det lønner seg med ny teknologi, og dessuten HMS-siden av saken. Nye biler og utstyr er tryggere for sjåførene, som tross alt bruker store deler av tiden sin i dem. På utstyrssiden er vi ajour nå.

- Og hva tenker du om veistandarden i fylket?

- Det er faktisk blitt mye bedre – og det merkes. Når har vi jo nesten autostrada nordover mot Saltfjellet. Så må det sies at der stopper jo mye opp fortsatt – jeg tror ikke folk flest skjønner i hvor stor grad pengene renner ut for oss med problemene og følgefeilene av svak leveringspresisjon. Sørover er det jo også blitt mye bedre, selv om det er et parti ved Trofors som gjenstår.

- «Ulempen» med alle de fine nye veiene er at det er bompengefinansiert. Nå koster det jo mange tusen kroner for oss å kjøre til Kristiansand. Og det her må kundene betale. Vår modell er likevel å kjøre fastpris på oppdragene - hellere det enn påslag for alt mulig av ferjer og bompenger etc. Jeg tror det er viktig å gjøre det enkelt for kunden.

 

Kilde: Tungt.no, proff

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.094