23948sdkhjf

Stjernedryss over norske emballasjeløsninger

Smurfit Kappa Norge, Glomma Papp, Elopak og Bama er blitt hedret med en WorldStar-pris for sine emballasjeløsninger.

Den norske emballasjeforening er stolt over at fire av medlemsbedriftene deres stakk av med den gjeve internasjonale og mener det er en stor anerkjennelse av arbeidet som gjøres.

 

Worldstar Global Packaging Awards er en internasjonal konkurranse som World Packaging Organisation (WPO) har delt ut siden 1970. I år ble det levert 440 bidrag fra 37 land, en økning på 30 prosent sammenlignet med året før.

Alle typer aktører innenfor emballasjeindustrien kan delta, men det forutsetter at man på forhånd har deltatt i og vunnet tilsvarende nasjonale eller regionale konkurranser. For norske aktører er det «Scanstar» som organiseres av Scandinavian Packaging Association (SPA) og som også favner aktører fra de øvrige nordiske landene.

Ny fiskekasse kan erstatte EPS

Spesielt for året var at alle de norske World Star-vinneremballasjene var fiberbaserte produkter, opplyser Emballasjeforeningen.

Smurfit Kappa Norge vant en WorldStar for sin nye fiskekasse til Bömlo Criterion, et eksklusivt produkt som markedsføres og selges gjennom Bremnes Seashores eksportselskap Sjór. Den erstatter en tidligere EPS-løsning og sparer plass ved at den kan transporteres flat, både før og etter bruk.

– Det er en stor anerkjennelse av jobben vi gjør hver dag sammen med kundene våre. Vi har alltid hatt et sterkt fokus på innovasjon, og en slik pris gir bekreftelse på at vi faktisk gjør det vi sier. Det er ekstra hyggelig at vi vinner sammen med Bremnes Seashore som går foran som et godt eksempel på en bedrift som ikke er redd for å tenke nytt, sier Wenche Ravlo og Johnny Scarlett i Smurfit Kappa til Emballasjeforeningen.

Smurfit Kappa påpeker at det er godt kjent at fiberemballasje og et fuktig miljø vanligvis ikke går bra sammen, men at de med ny teknologi, unike utviklingsverktøy og stå på-vilje har klart å lykkes i segmenter som tradisjonelt domineres av andre materialer.

Emballasjeløsning til forsendelse av blomster og planter

Glomma Papp ble hedret med en WorldStar for sin fleksible emballasjeløsning til transport av blomster og planter. Produktet er et resultat av økende e-handel og Glomma Papp opplyser at esken er laget slik at ulik form og diameter på potter kan brukes og høyden kan justeres avhengig av høyde på plante som sendes. Emballasjen består av tre deler, én todelt yttereske i bølgepapp og ett innlegg i massivpapp. Foruten å gi plantene best mulig beskyttelse oppgis løsningen også å være optimert for å senke fraktkostnadene gjennom redusert vekt og volum.

– Denne prisen betyr ganske mye for oss. Den gjør at vi føler vi lykkes i det vi hele tiden streber etter, nemlig å være best på design og produktutvikling, sier markedsdirektør i Glomma Papp, Bjørn Ivar Larsen til Emballasjeforeningen.

Velkjent drikkekartong uten plastkork

Under WorldStar-utdelingen i desember vant Elopak en pris for sin nye versjon av den originale og velkjente Pure Pak-kartongen. På den er plastkorken nå blitt fjernet og ved hjelp av brettelinjer er drikkekartongen lett å åpne og helle fra. Brettelinjene lar også forbrukerne klemme ut de siste dråpene og sørger for at kartongen er effektiv å gjenvinne. Det enkle og smarte designet og det brune fornybare materialet, bidrar til å redusere både plastbruk, karbonavtrykk og matsvinn.

Hanna Wird, Senior Manager Product Management Fresh & ESL i Elopak, forteller til Emballasjeforeningen at WorldStar-prisen er en bekreftelse på at det de gjør er riktig, både i et markeds- og bærekraftperspektiv.

– Det gir oss motivasjon til å fortsette på denne reisen mot en mer bærekraftig kartong med mindre plast, sier hun.

Wird legger til at det nye produktet har fått navnet Pure-Pak Imagine fordi Elopak mener sangen til John Lennon oppsummerer budskapet de ønsker å formidle.

Avokado i fiberforpakning

Den fjerde norske WorldStar 2022-prisen gikk til Bama og deres fiberemballasje for spisemoden avokado. Et integrert lokk holder både produktet på plass under transport og reduserer forbrukers mulighet til å skade avokadoene ved å klemme på dem i butikken. Den patenterte forpakningen er helt plastfri og er laget av 100 prosent fornybar fiber fra nordisk skog. Foruten å spare miljøet for store mengder plast opplyser Bama at forpakningen også bidrar til å øke holdbarheten på avokadoen.

Da løsningen ble lansert høsten 2020 var Bama først i verden med fiberbasert avokadoforpakning som også kan pakkes maskinelt i høy hastighet.

Erik Hanseid, daglig leder i Bama Packaging, forteller til Emballasjeforeningen at Bama har som ambisjon å skape fremtidsrettede og innovative løsninger som blant annet bidrar til økt holdbarhet, redusert matsvinn, lavere miljøbelastning og forenklet hverdag for forbrukere.

– Avokadoemballasjen er et resultat av et prosjekt som har involvert mange personer, avdelinger og fagområder. Løsningene må tilpasses pakkelinjer, logistikk og håndteringsprosesser, fungere i butikk og bidra til å opprettholde kvaliteten og holdbarheten helt hjem til forbruker, sier han.

Opphav og kilder: Emballasjeforeningen, WPO, Smurfit Kappa, Glomma Papp, Elopak, Bama,

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.093