23948sdkhjf

Nordmann tar en spansk en, men det er langt hjem, reisebrev del 2

Mister X våkner nær Langhus - og har en fem - seks dagers kjøring for å komme seg "hjem" nede på kontinentet. Del 2 i serien bringer oss i det minste til Le Mans.

TUNGT PÅ DEN ANDRE SIDEN: Lurer du av og til på hvordan det egentlig er "hos de andre"? Hos de som kommer til Norge med frukt på toakslede biler med moderat utstyrsnivå og enda lavere lønnsnivå? Vår mann X er på saken. Følg "reisebrevene"!

Dette er saken:

1.feb på mail til redaksjonen: " Hei. Jeg har kommet i den litt uvanlige situasjonen at jeg har fått meg jobb i et spansk transportfirma og skal kjøre mellom Spania og Norge i Spansk bil på Spanske vilkår. Tenker det kan kanskje bli et interessant perspektiv i alle debatter som råder om arbeids- og lønnsvilkår som er påstått så mye dårligere enn i Norge."

Det skriver mister X til Tungt.no. Han kjører en Scania R450 4X2 fra 2018 med 521.280 km på telleren ved start, parabel foran, luft bak og enkelt utstyrt. Tralla er en 2020-modell Krone med TK aggregat 2 temp.

Reisebrev 1 til 4 kan du lese her

Forrige kapittel avsluttet med en 24-timer etter lossing på Langhus. 

Reisebrev 5

Etter 24 timer «hjemme i Norge» med korte besøk og møter med noe av familien, var det lasting fra Oslo til Kungshamn med 33 paller fisk som kom fra Tromsø.

Etter lossing Kungshamn, dro jeg tom til Jönkøping for å møte en svensk bil som kom med fisk fra Alta. Denne fisken skal til Bremerhafen med lossing fredag morgen.

Så etter en bedre burgermiddag i Jönkøping kjørte jeg til Markaryd og tok en 9-timer der før ferden kunne fortsette.

Det ble 665 km på rett under ni kjørte timer og 264 svenske kroner i utgifter til mat og parkering.

Reisebrev 6

Dagen startet kl 0500 i Markaryd Sverige. Tidlig start for å slippe kø rundt København og for å passere Hamburg utenom rush, begge deler gikk helt etter planen.

Ferge Helsingborg til Helsingør 0600 og raskt gjennom Danmark til Rødby. En frokostbuffet som ikke var av topp kvalitet ble spist, og turen gikk videre til Bremerhafen.

Mottaker ville ikke ta imot varer etter kl 14, så da ble det tidlig kvelden for lossing 0600 i morgen.

Så går veien over elva, til Willhelmshaven for lasting av frys til Frankrike med lossing mandag morgen. 

Jeg regner på det, og finner ut at jeg har så langt brukt 2680 kr på mat, hygiene artikler, parkering og dusj. Dette inkluderer innkjøp av vannkoker og nattlys til bilen.

Jeg har bommet på en ting og det er å ta med dopapir. I Tyskland spesielt og på CK i Norden benyttes papir som er best egnet til å fjerne rust på 1963 VW boble. Resultatet er et ganske sårt og ømt område, som er samme område som benyttes mest som sjåfør på kontinentet.

Vil tillegge at jeg observerer stadig flere av den nye Ford lastebilen, ofte på LV skilter, men også sett på tyske og franske skilt. Kan se ut som de har fått fart på salget.

Reisebrev 7

Da er det gått 7 dager, 4624 km, med snitthastighet på 64 km/t og 30,6 l/100 km.

Dagen i dag har vært ekstremt kjedelig. Startet bra med gratis kaffe og rundstykke etter betaling for nattens parkering i Bremerhafen, kort tur over til lossested, ferdig losset 0645.

De hadde ikke mulighet for spyling av skap, men fikk tips om hvor de gjorde slikt, så kjørte dit.

De åpnet 0800, og 0830 gikk turen til Willhelmshaven for lasting 1000. Men:

Vel fremme viser det seg at det ikke finnes noe last på min ref og først kl 1600 er den i orden og 1745 kan jeg kjøre ut ferdig lastet. 

Med kun 2,5 time til utløp av 15 timer går turen til Assen i Nederland og det ble bare 249 km i dag.

Parkering og middag kostet meg i dag 269 kr.

Reisebrev 8

Da er det gått 8 dager og litt over 5400 km siden starten i Alicante og 2300 km siden starten fra Oslo.

Kjørte fra Assen NL til kjøretiden tok slutt utenfor Le Mans i Frankrike, etter 795 km, er enda 230 km til losseplass, men de tar vi sent i kveld, bare så jeg rekker 9 timer før lossing.

Det er enda minst 1300 km hjem til basen og jeg vet ikke hva eller hvor neste last blir.

Er nok det som sliter mest på meg, det å ikke vite.

Fortsettelse følger!
Hilsen mister X.

Kilde: Tungt og mister X

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.141