23948sdkhjf

"Spansk" nordmann kjører kabotasje i Frankrike, reisebrev del 3

Forrige kapittel avsluttet da kjøretiden tok slutt utenfor Le Mans i Frankrike. Nå gjør Mister X seg klar for et kabotasjelass til Avignon.

TUNGT PÅ DEN ANDRE SIDEN: Lurer du av og til på hvordan det egentlig er "hos de andre"? Hos de som kommer til Norge med frukt på toakslede biler med moderat utstyrsnivå og enda lavere lønnsnivå? Vår mann X er på saken. Følg "reisebrevene"!

Dette er saken:

1.feb på mail til redaksjonen: " Hei. Jeg har kommet i den litt uvanlige situasjonen at jeg har fått meg jobb i et spansk transportfirma og skal kjøre mellom Spania og Norge i Spansk bil på Spanske vilkår. Tenker det kan kanskje bli et interessant perspektiv i alle debatter som råder om arbeids- og lønnsvilkår som er påstått så mye dårligere enn i Norge."

Det skriver mister X til Tungt.no. Han kjører en Scania R450 4X2 fra 2018 med 521.280 km på telleren ved start, parabel foran, luft bak og enkelt utstyrt. Tralla er en 2020-modell Krone med TK aggregat 2 temp.

Reisebrev 1 til 4 kan du lese her
Reisebrev 5 til 8 kan du lese her

Forrige kapittel avsluttet da kjøretiden tok slutt utenfor Le Mans i Frankrike.

Reisebrev 9

Startet rett før kl 2000 litt nord for Le Mans og kjørte til Airvault for lossing mandag morgen. Lossetid 0730, men de startet først kl 0950 og var ferdig 11. 

Kjørte tom til Tours for et kabotasjelass til Avignon, men dette er ikke før i morgen.

Har funnet egnet parkering, med skikkelig restaurant ved parkeringen. Routier restaurant med 3 retter til 19 euro.

Ble plassert på bord med 3 franske, så jeg er ikke mest aktiv i samtalen, nei. Men han ene kan litt spansk så noe hygge blir det.

Kun 300 km på disse 2 dagene.

Reisebrev 10

Startet dagen sent i Tours Frankrike, hos et firma jeg ikke hadde hørt om før som heter Stef, men som tydeligvis er en gigant innen mattransport i Europa.

De har 19.000 ansatte og 2.500 egne biler! Jeg lastet et kabotasjelass til deres lager i Avignon. Det er svære forhold utenfor Norge!

Stef har en fiffig, men enkel løsning for å hindre deg i å flytte bilen fra rampen før de er ferdig, du må henge nøkkelen på en krok ved rampen, så dras denne inn, og kommer ut når du er ferdig.

Det 667 km i dag på 8,5 time kjøretid.

Har fått beskjed om å kjøre mot Barcelona etter 9 timer hvile, så da blir det spennende å se hva morgendagen bringer…

Reisebrev 11

Etter lossing og døgnhvil i Avignon, ble det å kjøre tom til Barcelona. 

Vært litt frem og tilbake med lasset her, så nå skal jeg visst laste i Taragona i morgen en gang.

Kun 435 km i dag.

Står nå på en døgnåpen stasjon, men de stenger døra kl 22 og etter dette er nattluke som gjelder.

Dette betyr ingen tilgang til toalett, og når jeg gikk mellom bilen min og naboens for å slå lens, overrasket jeg den lokale rott familiens buffet i søppeldunken, som medførte full fart på mange rotter mellom bena og over føttene mine!

Skjønner nå at enkelte pisser på flaske…. 

Reisebrev 12

Ble sent, eller tidlig brev i dag….

Ble stående i Barcelona til kl 1500. Fikk lasting av kylling utenfor Tarragona for levering i Valencia kl 2200 og Alicante kl 0300.

Står nå og venter på at de åpner kl 03, for lossing og opplast av tom emballasje tilbake til Fusters Base, som er 10 min unna. Fuster er altså arbeidsgivere min.

Regner med å parkere ca 0500 og ta fri til søndag før neste tur.

Fortsettelse følger!
Hilsen mister X.

Kilde: Tungt og mister X

Kommenter artikkelen
Tips redaksjonen
Anbefalte artikler

Se seneste nyhetsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125