Jeep Gladiator - Så tøff at vi nesten glemmer detaljene som trekker ned
Jeep Gladiator. Bare navnet er vel kanskje noe av det tøffeste noensinne. Den ikoniske og herlige stilen som de har tatt vare på fra 1962, gjør det ikke noe mindre kult akkurat.
Ok, for å roe ned entusiasmen litt, la oss ta det som ikke er så kult:
Ting som trekker ned 1
Prisen i USA starter på 36.480 dollar og en Overland (som denne) starter på 44.475 dollar og med dieselen pluss ekstrautstyret koster den 57.205 dollar. Dette tar jeg med før jeg forteller om den blodige norske prisen på drøye 1,3 millioner kroner . Over en halv million er avgifter. Velger du varebilen må du ut med 856.000 kroner, minst. (Men det er jo faktisk en del som bruker så mye penger på pickup i Norge.)
Ting som trekker ned 2
En så matcho kjerre burde selvsagt klart 3,5 tonns hengervekt, men den stopper på 2585 kilo, men fortsatt helt ok selvsagt. Nyttelasten er på 565 kilo inkludert passasjer, litt snaut.
Men det som trekker ned mest, bortsett fra prisen, er at Jeep fortsatt ikke klarer å levere en presis styring (Wrangler lider også av dette). Det virker som den har masse dødgang på landeveien, noe som resulterer i at du må sitte å gjete rattet frem og tilbake. Det er synd.
Bilde over: Megatøft. Jeep Gladiator i Gecko Green Pearl blir definitivt lagt merke til. Foto: Fredrik Saugstad
Brukervennlig
Gladiator gir et skikkelig godt inntrykk ellers. Ergonomien du får fra knapper og brytere kombinert med 8,4-tommers berøringsskjerm er svært god og kan fungere som et eksempel på at man IKKE bør putte alle funksjoner opp på en stor berøringsskjerm.
Bilde over: Like tøft på innsiden, samtidig som det er litt retro-Jeep-stil, så er det moderne og funksjonelt likevel. Foto: Fredrik Saugstad
Supertight
Følelsen av å sitte i en svært godt sammenskrudd bil drar også opp. Ikke en knirkelyd noe sted, selv om vi harver over fartsdumper og vaskebrettveier. Da du smeller igjen de små søte dørene (som kan tas av) får du omtrent samme lydrespons som på en Geländervagen.
Bilde over: Gladiator Overland blir svinedyr i Norge. Det er synd, for dette er en av våre absolutt favoritt-pickuper. Foto: Fredrik Saugstad
God og lettkjørt
Setene er gode, oversikten er veldig god og Gladiator er lettkjørt også i byen på tross av sin lengde på drøye 5,6 meter (det er faktisk 71 centimeter lengre enn Wrangler). Snuradiusen er overraskende god og gjør den relativt smidig.
Bilde over: Litt snau nyttelast og lasteplanet er ikke av de største, men litt får du med. Også trekker det opp med LED-belysning og strømuttak da. Foto: Fredrik Saugstad
Smarte løsninger
Hvorfor har ikke alle biler USB-punkt nede i oppbevaringsrommet i midtkonsollen som kobler til Apple Car Play osv? Det har Gladiator. Hvorfor har ikke alle pickuper strømuttak og lys i lasteplanet? Det har Gladiator.
Innkobling av firehjulstrekk gjøres på den gamle gode mekaniske måten. Spaken er fast og litt hard, likevel enkel. Og det gjør det bare enda litt mer tøft. Den kan selvsagt kobles inn og ut i fart.
Bilde over: Midtkonsollen, skjermen og knappene er godt plassert. Den perfekte miksen av funskjoner på beøringsskjerm og egne knapper synes vi. Foto: Fredrik Saugstad
Grom V6-diesel
Den 3 liter store V6-dieselen er jo ikke akkurat skreddersydd for norske avgifter, men den er sterk, skikkelig sterk med sine 600 newtonmeter, dessuten gir den en grom sivilisert lastebilknurrelyd. Og med 264 hester klarer den å dra den 2,3 tonn tunge bilen opp til 100 km/t på 8,6 sekunder, som føles respektabelt.
Jeep Gladiator Overland 3.0 4WD
Motor: 3-liter V6 diesel
Effekt: 264 hk
Dreiemoment: 600 Nm v 1400 o/min
Co2: 251 g/km
Forbruk: 0,96 l/mil (oppgitt)
Gearkasse: 8-trinns automat
Egenvekt m fører: 2360 kg
Nyttelast inkl passasjer: 565 kg
Tilhengerevekt: 2585 kg
Lengde: 559 cm
Bredde: 189 cm
Akselavstand, cm: 349
Bakkeklaring, cm: 25,3
Vadedybde, cm: 76
Pris 5-seter: 1.289.900
Pris varebil: 855.900
Ekstras på denne:
Lakk Gecko Green Pearl – 13.900,-
Offroad kamera – 5.500,-
Cargo Rail system – 6.900,-
Comfortpakke – 3.500,-
Tonneau cover 13.600,-